Postal Brain Damaged – úvodka

Postal: Brain Damaged – veselá mysl šílence

4. 12. 2023
Zdroj náhledu: Running With Scissors

Myslím, že většina z nás zná kontroverzní studio Running with Scissors, které stojí za hrou, jež dokázala konkurovat slavnému GTA v získávání negativních ohlasů ze strany médií. Studio vytvořilo postavu, která je vedle legendárních hrdinů jako Doom Slayera, Duke Nukema, Quaka a dalších stejně populární a proslulá, jen s tím rozdílem, že jeho známe jen jako „cápka“. Řeč je o inovativním psychopatickém šílenci, Postal Dudovi, co přinesl mnoho kontroverze do věhlasné série POSTAL. Dnes se podíváme na poslední díl s podnázvem POSTAL: Brain Damaged, který nedávno vyšel pro konzole. Napadlo vás někdy, co se Postal Dudovi honí v hlavě při jeho masakrování? Jaké myšlenky ho dohánějí nebo jaké sny pronásledují? Zajímá vás, zda přemýšlí o duhách, ponících nebo roztomilých koťátkách? Pokud ano, tento článek vám dá odpověď.

Zdroj: Running With Scissors

Rychlá POSTAL historie

Všechno to začalo v roce 1997, kdy Postal vyšel coby téměř nevinná izometrická střílečka. I když jsem použil slovo „nevinná“, neberte to doslovně, protože obsah titulu tomu moc nenaznačoval a recenzenti z té doby by jistě nesouhlasili, neboť už tehdy byl dost kontroverzní. Nicméně popularitu mezi hráči získal až o několik let později, kdy se z ptačí perspektivy stal kompletní 3D projekt z pohledu hráče. Byl rok 2003 a studio Running with Scissors vydalo dnes již kultovní Postal 2, který podobně jako první díl z devadesátek zanechal hořkosladkou pachuť: hráči ho milovali, média ho nenáviděla. V čem si Postal Dude vlastně vysloužil nálepku „kultovního“ chlapíka? Inu, díky svému netradičnímu černému humoru, šílené hratelnosti a hodně bláznivým nápadům.

Celkově druhý díl obsahoval všechno, co by dnes bylo považováno za neetické (např. kočka coby tlumič, hláška Burn Baby Burn atd.), stejně jako můj oblíbený šovinista Duke Nukem. O osm let později vyšla parodie, kterou ani netřeba představovat, neboť i samotní tvůrci se od ní distancovali (myšleno původní autory). Jedná se o Postal 3, na kterém pracovalo studio Trashmasters. Aby se zachránilo dobré jméno bláznivé střílečky, původní autoři vydali v roce 2022 POSTAL 4: No Regerts. I když u médií neuspěl a u komunity fanoušků zanechal smíšené pocity, stále se jednalo o návrat, který je těžké neocenit. Příběh neohroženého a věčně sarkastického Postal Duda však tímto nekončí. Týž rok vyšel spin-off s názvem POSTAL: Brain Damaged od studií Hyperstrange a CreativeForge Games. Tento titul však upustil od nechutností a polootevřeného světa, aby nabídl čistou akční hříčku plnou krve, kterou můžete znát z DOOMu nebo Quaka. Tím pádem si může získat oblibu i mezi těmi, kteří předchozí hry nenáviděli.“ a voilà, řekneš víceméně to samý s míň slovama.

Záhadný horor s absurdním a černým humorem

Jak jsme si řekli v úvodu, Brain Damage nás zanese do psychopatické mysli Postal Duda. Je to, jako kdybyste se dostali do hororu, ale s nádechem absurdity a černého humoru. Ačkoliv by bylo hezké, kdyby se mu zdálo o jednorožcích, místo toho se dostanete do snových lokací, kde budete čelit prapodivným nepřátelům, mezi nimiž naleznete například obřího psa s domečkem na hřbetu, Clown Elementals (což je odkaz na Pain Elementals ze série DOOM), záchodové monstrum odplyvajicí exkrementy nebo jakousi Godzillu. Navíc váš destruktivní arzenál bude též o něco bláznivější – těšit se můžete na lopatovou motorovou pilu, brokovnici s hákem, bazuku s božskou tematikou, luk a šíp s robertkem, super vysavač a proudy moči s pikantní omáčkou, která zapaluje keře.

Zdroj: Running With Scissors

Akční pasáže v POSTAL: Brain Damaged jsou opravdu bláznivé, což od této hry očekáváme. Kromě vizuálního a koncepčního stylu prošla gamesa ještě jednou změnou – lineárností. Oproti předchozím titulům, kde jste měli určitou svobodu pohybu, tady máte pevně stanovenou cestičku, po které se musíte vydat. Existuje sice možnost menšího průzkumu, ale už ne takového, aby vás to odvedlo z jedné mapy do druhé. Osobně si myslím, že tento přístup vývojářům pomohl, poněvadž se mohli více zaměřit na dynamické pasáže, v nichž likvidujete hordy nepřátel. Navíc, i když je hra lineární, stále si užijete hromady akce a kreativních způsobů, jak eliminovat své protivníky. Autoři se skutečně snažili vytvořit co nejvíce různých způsobů, jak se vypořádat s nepřáteli, a to včetně použití jednotlivých zbraní a jejich alternativní střelby. Tento přístup rovněž umožnil více se orientovat na vylepšení grafiky a zvukového designu, což je na této hře opravdu patrné. Přestože se Postal ovládá na všech možných platformách podobně, DualSense disponuje jednou výhodou, a to jsou adaptivní triggery. Hratelnost je díky nim ozvláštněna, neboť je celkem zábavné cítit zpětnou odezvu při střelbě nebo využívání lopatové pily. Je celkem škoda, že jsou pro mě střílečky na ovladači nehratelné, protože bych si to jinak mnohonásobně užil… kdybych dokázal něco trefit.

Inspirace staršími klasiky

Když už jsme si řekli o dvou hlavních změnách oproti starším dílům, pojďme si něco říct o grafice. POSTAL: Brain Damaged se hodně inspiruje dřívějšími klasikami, a vizuální stránka tomu odpovídá. Jedná se o dobrý polygonální výtvarný styl z počátku Quaka, DOOMa, Wolfa 3D a dalších, který je velmi povedený. Prostředí vypadá skvěle – naleznete zde městečko, které hýří barvami, všechno vypadá vesele a velmi šťastně. S tím kontrastují lokace, jež jsou naopak velmi depresivní, ponuré a opravdu v nich nechcete strávit více času, než musíte.

Zdroj: Running With Scissors

Ačkoliv pixelartová grafika působí dobře, jedna věc ji ubírá bonusové body – postavy. Obyčejní civilisté, na kterých jste spáchali všemožné zvěrstva, se vrací i v POSTAL: Brain Damaged, jenže jejich modelové zpracování není zrovna přívětivé. Co víc, děsí mě mnohem více než nepřátelé, poněvadž se jedná o jednoduché obrysy lidí bez tváří. Hudba má dle mého úsudku vždy velký vliv na zážitek ze hry a ve spojení s vizuálním provedením dokáže vytvořit jedinečnou atmosféru. V případě POSTAL: Brain Damage je toto spojení velmi úspěšné. Veselá hudba, která se během bojů proměňuje na rockové skladby, přináší do gamesy energické tóny a potřebnou dynamiku.

Musím přiznat, že zpočátku jsem se nového konceptu obával. Postal představoval otevřený svět, kde jste mohli provádět různé výstřelky. Nový přírůstek však přináší jednodušší směr, podobný zmíněným legendám, kde vběhnete do lokace a likvidujete hordy nepřátel pomocí bláznivých zbraní. To ovšem neznamená, že budete jen stát na místě, poněvadž je velmi důležité se rychle pohybovat, neboť zásahy od protivníků opravdu bolí. Autoři hry vám nicméně umožňují vstoupit do obydlených částí a prohledávat skříně či trouby, ve kterých lze objevit životy nebo potřebné brnění. Pokud se nechcete zabývat prohledáváním domků, můžete využít nebohé civilisty, z nichž také padají užitečné předměty. Celkově jde říct, že prozatím poslední přírůstek poskytuje skvělou zábavu, a změna, již Running with Scissors představilo, projektu dokonale sedí.

Postal: Brain Damaged je hravým a kreativním přístupem k sérii, přinášejícím originální příběh a bláznivý humor. Dynamické a akční pasáže, spolu s inovativními zbraněmi a nepřáteli, dávají projektu vlastní charakter. Grafický styl a zvukový design vytvářejí atmosféru podporující celkový zážitek. I přes omezenou svobodu pohybu a méně působivé modely postav se jedná o zajímavý kousek pro fanoušky série.

• inovativní přístup k příběhu
  • kreativní nepřátelé a zbraně
  • dynamické pasáže