Senjutsu Bitva o Japonsko – desková hra

Senjutsu: Bitva o Japonsko – taktické souboje samurajů

28. 3. 2024

V deskové hře Senjutsu: Bitva o Japonsko se podíváte do feudálního Japonska, do období róninů, samurajských válečníků. Přestože se dle velkolepého názvu může zdát, že budete vést obrovské bitvy o celou zemi vycházejícího slunce, opak je pravdou. V rolích osamocených bojovníků, či jen s nejbližším přítelem, budete bojovat o svůj holý život. Sestavte si svůj karetní balíček, předvídejte pohyby soupeře a porazte ho v nelítostném boji. Deskovka je určena pro jednoho až čtyři hráče od čtrnácti let a jedna partie vám zabere kolem dvaceti minut. V českém překladu si Senjutsu můžete zahrát díky vydavatelství Tlama Games.

Senjutsu Bitva o Japonsko – herní plán

Více herních režimů a rozsáhlý návod

Říkáte si, že ke dvacetiminutové hře stačí malá krabice a stručná pravidla? Mýlíte se. Senjutsu: Bitva o Japonsko přichází hned s několika herními režimy. Na své si tak přijdou jak sóloví hráči v předpřipravené kampani sledující příběh osamoceného rónina napravujícího bezpráví, tak příznivci co-opu v podobě dvou bratrů ve zbrani. V této druhé kampani budete postupně čelit vlnám automatických protivníků.

Obě kampaně jsou částečně provedeny ve formě komiksu, jehož ilustrace skvěle navozují atmosféru, a dokonce budete fyzicky bojovat na jeho stránkách. V sólu se navíc musíte rozhodovat, kterou z příběhových možností si zvolíte. Nejvíce volnosti si pak užijí hráči kompetitivního režimu. Rozdáte si to v duelu, truelu, 2 vs. 2? V každém případě přežije jen ten nejlepší. Krabice tak obsahuje všemožné karty využitelné napříč režimy a především také kombinace plastových 3D a kartonových 2D figurek postav a překážek pro jednotlivé typy her.

Nyní zpátky ke zmíněným pravidlům. Jen základ odpovídající PvP režimu má téměř třicet stránek a pouhé první přečtení vám zabere několikanásobek času jedné partie. Druhou věcí je pak jejich porozumění. Hra je poměrně komplexní a nabízí nespočet možných zástupných symbolů na kartách, jejich kombinací a řešení následných bitevních střetů. Na papíře vám z toho jde hlava kolem. Nesmíte se ale bát a jít prostě hrát. V praxi to pak najednou do sebe začne zapadat a už to vypadá docela logicky.

Senjutsu Bitva o Japonsko – komiksová kampaň

Bojové postavení je zásadní

V kompetitivním režimu máte na výběr ze dvou oboustranných bojišť, která můžete použít zvlášť, anebo je klidně spojit. V kampaních je pak bojových arén více. Následné máte úplnou volnost. Sami si zvolíte, jaké překážky z nabídky využijete, kam je umístíte a jaká bude vaše výchozí lokace. V základní hře je na výběr ze čtyř hlavních postav, jejichž počet lze zvýšit dokoupením rozšíření. Každá z postav má kartu svých základních charakteristik a tzv. mapu kamae. Ta přeneseně představuje válečníkovy bojové postoje a slouží k zahrávání specifických karet i odemykání dodatečných akcí. Pro zbylé karty jde využít jejich předpřipravený karetní balíček a několika kartami jej dle pravidel doplnit anebo si lze celý balíček vytvořit zcela od základu.

Všechny postavy mají na svém podstavci malý trojúhelník/šipku znázorňující, jakým směrem se figurka dívá. Tento směr je pak alfou a omegou všech akčních karet a celé hry. Herní arény jsou rozděleny do hexagonálních polí, po kterých se pohybujete, útočíte a bráníte se. Karty schopností vám pak vždy přesně určují, jakým směrem se můžete anebo musíte při vyložení pohnout, o kolik částí se lze natočit, na která místa dopadne útok či která vyblokujete.

Karty dovolují jednoduché útoky, dvojité útoky, či dokonce okamžitou smrt. Útočit lze plošně, cíleně, na blízko, na dálku. Soupeře lze přitáhnout k sobě, odstrčit ho, vyměnit si s ním pozici. Můžete ho vytlačit klidně i mimo herní plochu nebo ho natáhnout do překážek a způsobit tak různá zranění, omráčení, krvácení, oslabení či otravu. Herní terén, stejně jako obranné karty soupeřů, může blokovat některé vaše útoky. Bránit se také lze více způsoby – buď zablokujete kompletně celý útok blokací pole, na kterém nepřítel stojí, nebo stačí, že přerušíte všechny nejkratší cesty jeho zbraně, jimiž by vás mohl zasáhnout. Některé karty vám při úspěšném odražení následně dovolí vést protiútok. Případně vám při úspěšném útoku dají nějaký další jiný bonus.

Strategické plánování a předvídání tahů soupeře

Senjutsu: Bitva o Japonsko se hraje na kola. Na začátku kola si všichni líznou novou kartu z balíčku a poté z ruky jednu kartu vyberou. Karty se pak odhalí najednou a dle jejich hodnoty tzv. iniciativy se budou vyhodnocovat. Pokud po odhalení zjistíte, že to nebyla nejlépe zvolená karta, můžete mít v ruce jinou typově určitou kartu, která vám ji dovolí vyměnit, nebo můžete mít takovou, kterou lze dopřiložit a původní kartu tak posílit. Některé karty mají i dvojité akce, každé zahrané v jinou dobu. Někdy pro vás bude výhodné být na řadě jako první, jindy si zas počkat na výsledek a zakončit kolo jako poslední.

Abyste některé karty mohli vůbec vyložit, musíte splňovat podmínku konkrétního kamae, které měníte zas jinými kartami. Správné kamae vám může dovolit i využít dodatečnou akci na kartách. Jiné akce či úplné vyložení karet zase stojí žetony soustředění, které se dají také získat na mapě kamae. Jak můžete vidět, jedná se o hodně komplexní hru s obrovským množstvím možností. Před každým vyložením musíte propočítávat a předvídat, kam se soupeř vůči vám pohne a jak se máte natočit, abyste ho zasáhli nebo vyblokovali. Přesto jsou souboje docela rychlé a zaberou vám jen kolem těch dvaceti minut. Můžete tak pořád zkoušet něco nového. Soupeře porazíte tak, že mu uštědříte tolik zranění, kolik má životů.

První hry jsou tedy zcela objevující a zjišťujete při nich, na co vše je třeba myslet. Jaké karty jsou do začátku vhodné. Co za herní styl si zvolíte, jaké vůbec existují herní možnosti, komba, strategie a taktiky. Každou partií prohlubujete své herní znalosti a schopnosti předvídat svého soupeře. Vzniká tak i propast mezi zkušenými hráči a nováčky, kteří nebudou mít proti zkušenému hráči šanci.

Senjutsu: Bitva o Japonsko je komplexní taktickou bojovou hrou na život a na smrt odehrávající se v historickém Japonsku. Hra poskytuje intenzivní zážitek a reálné využití bojových postavení vzájemných válečníků. Pokud jste fanoušky co nejvypilovanějšího herního balíčku, hledání co nejlepších herních taktik, strategií a vymýšlení reakcí na všemožné situace, je to hra pro vás. Pokud však nechcete tak moc drilovat, užijete si ji i v připravených kampaních se zvyšující se obtížností, jednodušším hraním s předpřipravenými balíčky a ne tolik zkušenými hráči.

• variabilita karet a flexibilní sestavování balíčků
  • rychlé partie, kterými se budete zlepšovat
  • mnoho taktických rozhodnutí
  • komiksové kampaně
  • propast mezi nováčky a zkušenými hráči
  • pravidla jsou ze začátku docela složitá
0.0

Mozkovar index

Téma

Taktika

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.