Sword Art Online Last Recollection - úvodka

Sword Art Online: Last Recollection – jako koukání na anime

27. 10. 2023

Série videoher Sword Art Online se rozrůstá tak rychle, že je občas nemožné novinky sledovat. Přesto jsme z tohoto podobného žánru už recenzovali například One Piece Odyssey, JoJo´s Bizarre Adventure nebo Demon Slayer. Ze světa Sword Art Online jsme se zaměřili spíš na light novely Aincrad 1 a Aincrad 2. Mezi hry ale nyní jako uragán vstoupil Sword Art Online: Last Recollection a přichází otázka, bude skutečně poslední?

Příběh parádní a postav hromada

Pokud neznáte tento nádherný isekai, koukejte svou chybu rychle napravit. Tvůrci ze studia Aquria s vydavatelem Bandai Namco jsou tu s fanservisem, jaký se jen tak nevidí. Nový příběh je inspirován War of Underwold ze série Sword Art Online, kde čekají oblíbeného hlavního hrdinu Kirita a jeho skupinu hromady dobrodružství s cílem zničit v Podsvětí Temného rytíře a tím samozřejmě zachránit svět. Už je mi skoro líto, že se hrdinové neprobudili do zdravého a veselého světa.

Pokud ale nejste fanoušci tohoto univerza, budete trpět. Velmi trpět. Sword Art Online: Last Recollection stojí na příběhu, jehož hlavní kampaň se dá dohrát do příjemných dvacet hodin. Bohužel je zde trik, jak ji odehrát pouze za dvanáct. Titul obsahuje extrémní množství cutscén, v nichž si postavy třeba jen povídají, a chvílemi to zní jako Flash od stanice CW od čtvrté série. Čekají vás kvanta bezvýznamných dialogů, které vás ve většině případů ani nikam dál neposunou. Je to neuvěřitelné utrpení, neboť reálně nehrajete hru, ale koukáte na jeden dlouhý interaktivní anime film, u něhož máte pocit, že do něj pouze občas zasáhnete. Bohužel tím počin ztrácí obrovské množství pozitivních bodů, protože chcete hrát, ne koukat na oblíbené hrdiny – to je lepší si pustit jeden z mnoha filmů.

Postav naštěstí titul nabízí hromadu. Kirito, Asuna, Sinon, Leafa, Silica, Lisbeth, Klein, Eugen a několik dalších. Všichni mají své lehce upravené schopnosti, design a zbraně a vypadají skvěle. Tohle je to, co jsem od Sword Art Online: Last Recollection chtěl a potřeboval. Kdybych jen do toho příběhu mohl zasáhnout maličko více.

Easy peasy Sword Art squeezy

Zatímco nadvláda cutscén je tristní, boj ve Sword Art Online: Last Recollection je ten nejlepší, jaký jsem v animovaných hrách zažil. Je neskutečně barevný, efektivní, s hromadou dalších užitečných schopností, od spojených kombinovaných útoků po ultimátní útoky. Nepřátele se díky pohybu ve skupinách také dají porážet daleko jednodušeji, a to i když jsou o několik úrovní nad vámi. Úhyby, úskok, odrazy a perfektní naplnění určitého gamingového kouzla, jak už ukázalo anime či manga. Jedním slovem nádhera.

Aby toho nebylo málo, nepřátele můžete mydlit hromadou zbraní, které se k vám během průchodu hrou dostanou. Většinou vám ale jen vylepšují poškození. Ostatní vybavení také není natolik viditelné, aby se změnil kompletní design celých postav. Kdo by však převlékal tradičně nabušeného Kirita? Stejně tak je to s dovednostními body pro postup postavy. Odemykání je snadné, jedná se o tradiční co-op skill tree, velmi funkční, ale v závěru je vlastně úplně jedno, co si pro své hrdiny vyberete. Během kapitoly čtyři (z pěti) už budete mít pravděpodobně většinu dovedností, a nemá smysl se tak snažit více než dokončit příběh.

Problém je pak přehlednost na mapě. Častokrát se mi stalo, že jsem se svou skupinou hrdinů propadl o pár pater a musel jsem vystoupat zpět nahoru. To by nebyl takový problém, kdyby šlo jasně vidět kudy. Jasně, jsou zde určité schopnosti do terénu, abyste se bloudění vyhnuli, jenomže ty fungují jaksi napůl. Je super, že znám směr, ale když jsem v Podsvětí na cestě za zabitím Temného rytíře, potřebuji všechny směry, ne kompas. Stejné je to občas s úkoly, protože nejasný popis questu vás uvádí spíš do zoufalých rozpaků, a co mám jako teď dělat. Povětšinou stačí bezcílné běhání na mapě a ono se to vždy nějak vyřeší, ale bohužel, je to velmi nedomyšlené.

Sword Art Online: Last Recollection má skvostnou grafiku

S umělou inteligencí je to lehce na hraně. Funguje, vaši parťáci vám pomáhají, jak jen to jde, a dokonce se umí i pořádně bránit a nepáchají běžné harakiri. Když padnou, dají se naštěstí vždy oživit, což je také bod k dobru. Když zemřete vy, jen se „převtělíte“ do jiného člena skupiny, za mě v pořádku. Bohužel soupeři jsou mimo. Spousta z nich do sebe ještě před prvním útokem nechá s naprostým klidem bušit, než jim zbyde pouze pár životů a zemřou. Škoda.

Jak už jsem nakousl výše, graficky je titul naprosto parádní. Animace působí čistě, neagresivně a lákají na svou určitou nadčasovost. Sice září povětšinou právě v bojích, kde odměny za mnoho nestojí, přesto se nemohu vynadívat. Jsem překvapený, že s náročností, jakou se titul prezentuje, neobsahuje bugy, které s sebou občas počiny tohoto druhu přináší. Za mě tak velká chvála.

Když se mě ale někdo zeptá, co je na hře nejlepší, bez váhání řeknu: dabing. Jestli něco japonská RPGčka umí, je to práce s dabingem. Je to pecka, která se nedá naposlouchat. Dabing zní úžasně od všech postav. Hudba je akční, živá a hledat na ní škraloup je zbytečné. Škoda, že taková není celá hra.

Sword Art Online: Last Recollection je velmi rozporuplný hraný film. Animace jsou boží, ale moc si v nich nezahraji. Když hraji, bloudím, a vrátím se opět na cutscénu s úkolem, během nějž se ztrácím. Pro fanoušky série se jedná prakticky pro povinnost, pokud někdo na tuto hru narazí poprvé, bude ji nenávidět a je pro něj zbytečně si ji i zahrát. Na stranu druhou, milujete-li isekai anime, není nad čím přemýšlet.

• skvostný dabing
  • nadupané animace
  • postavy jsou doslovný fanservis