TEKKEN 8 – úvodka

TEKKEN 8 aneb příchod krále bojových titulů

9. 2. 2024
Zdroj náhledu: Bandai Namco

V oblasti bojových videoher existuje značné množství titulů, které jsou méně či více výrazné díky dlouholetému trvání série, zařazení slavných postav nebo tomu, že jde o adaptaci anime či reálného sportu. K dlouhodobým projektům lze zařadit UFC, WWE, THE KING OF FIGHTERS XV, zatímco do animované varianty spadají kousky jako Jujutsu Kaisen: Cursed Clash, Demon Slayer a NARUTO X BORUTO Ultimate Ninja STORM CONNECTIONS. I když existují další tituly, domnívám se, že pouze Street Fighter, Mortal Kombat (má srdcová záležitost) a TEKKEN dosáhly takové světové dominance, že je těžké je dohnat. Tvůrci zmíněné trojice si jsou tak vědomi toho, že pro udržení své velkolepé pozice musí neustále inovovat svoje projekty a získávat popularitu nejen mezi věrnými fanoušky, ale i u nováčků. Například nejnovější díl Street Fighter 6 podstoupil stylistické změny a zároveň zpřístupnil otevřený svět, zatímco Mortal Kombat 1 zašel pro další restart univerza… bohužel. Jenže co TEKKEN ? Přinesl osmý díl po devíti letech svěží nádech, nebo jde stále o stejnou hru, se kterou jsme se setkali poprvé před třiceti lety? Na tyto otázky se chci zaměřit ve své dnešní recenzi.

Rodinná pouta tak trošku jinak

TEKKEN 8 přímo navazuje na svého předchůdce a pro ty z vás, kteří hru neznají, je připraveno kratší shrnutí ve formě videa. I když je to užitečný prvek pro začlenění začínajících hráčů, radil bych vám vykonat vlastní průzkum, pokud máte o narativ hlubší zájem. To je proto, že titul zahrnuje úzké odkazy na pátý i třetí díl. Přesto však pro pochopení TEKKENa 8 není nutná detailní znalost celé série – nováčci si to užijí, i když jim určité souvislosti mohou uniknout. Události prozatím posledního dílu se odehrávají šest měsíců po porážce Heihachiho Mishimy jeho synem Kazuyou, který nyní drží otěže.

Protagonistou se proto stává jeho syn Jin Kazama. Svět se ponořuje do rozsáhlé a likvidační války mezi Kazuyou a Jinem, jenž utrpěl velikou porážku. Proto nyní stojí před důležitou výzvou – vyrovnat se s hrůzou svých činů a postavit se svému osudu. Dalo by se argumentovat, že gamesa nepřináší do historie žádné inovativní prvky a setrvává v rodinném konfliktu. TEKKEN sice nikdy nestál v popředí kvůli rafinovanosti děje jako třeba Mortal Kombat, přesto sérii charakterizuje dlouholetá tradice, turnaj krále železné pěsti. Změny, které TEKKEN 8 přinesl, vám ale zajistí, že vás bude bavit od začátku do konce.

TEKKEN 8: Nejlepší bojová hra s vizuální lahůdkou

Jediným nedostatkem TEKKENu 8 je kratší délka příběhové linie, kterou je možné na střední obtížnost dohrát za čtyři hodiny. I přesto bych podotkl, že jde o nejlepší dějové zpracování, s nímž jsem se v poslední době setkal, co se bojových games týče. Chci poznamenat, že i když se jedná o čistě fantasmagorický narativ, v němž Jin najíždí na motorce na rozpadající se dům, aby z nebe sestřelil helikoptéru svého otce, není to hlavní prvek, který dělá TEKKEN 8 výjimečným. Hra absolvovala kompletní vizuální rekonstrukci, jež ji staví nad svou konkurenci.

Zdroj: Steam Deck

Detaily, s nimiž se vývojáři z Bandai Namco mohou pyšnit, jsou nepřekonatelné, a řekněme si upřímně, toho Mortal Kombat 1 nemá šanci dosáhnout i přesto, že se oproti TEKKENu snaží o realističtější vzhled postav (TEKKEN jde spíše do anime). Obdivuji převážně práci na osvětlení a stínění – ve finální scéně, kde oba zatvrzelí nepřátelé stojí proti sobě bez triček uprostřed řádící bouře, je parádní, neboť je díky dešti a světelným efektům více znázorněné svalstvo, což jim dodává autentický lesk. Totéž platí pro oblečení postav, ty kvůli realistickým texturám, střihům a vzorům působí důvěryhodně. Pokročilé grafické technologie umožňují zobrazit materiály s odlesky a stíny, které podtrhují autenticitu a detailnost. Právě tyto aspekty dělají z TEKKEN 8 vizuální lahůdku, a to je něco, co Mortal Kombat 1 či Street Fighter 6 nenabídnou (i přesto, že ten street art je fantastický). Co se týče výtvarného pojetí, TEKKEN 8 jasně dominuje. Co je na tom ještě nejlepší? Nejde o jediný prvek, díky němuž se titul umístil na špičku žánru.

TEKKEN 8 – turnaje na automatech

Když už hovoříme o vizuální stránce, pojďme si něco říct o možnostech přizpůsobení pro všech třicet dva bojovníků. Vyděláním herní měny za poražené protivníky můžete v galerii odemykat bonusová videa či kupovat předměty pro vlastní úpravu postav. Bojovníkům lze personalizovat účesy, barvu očí (včetně zorniček), vousy, obočí, nanášet oční stíny či umístit různé motivy na tvář. K tomu přichází i různé druhy hlavových pokrývek (od čepic po masky), brýle, oděvy pro horní a dolní část těla, obuv a kompletní sady. Nabídka variant, jak upravit vzhled rváčů je zde opravdu široká, ať už ho chcete změnit v komickou karikaturu, nebo v seriózního soupeře, s kterým je lepší si nezahrávat. Tím, co mě zde poněkud zklamalo, je skutečnost, že postavy jsou při přizpůsobování lehce rozmazané, i když jsou nastavené na nejvyšší detaily. Nejedná se však o problém, který by znehodnotil celkový dojem

Nové funkce a zjednodušené ovládání

Co mě ovšem překvapilo, byla mise, v níž se z 2D bojovky stane jakýsi parodický výtvor na Dynasty Warriors od tvůrců z Koei Tecmo Games. Ač se mi ne a ne vybavit důvod, proč by autoři TEKKENa toto do hry zahrnuli, nepochybně to ve mně alespoň evokovalo krásné reminiscence na postavy, jako jsou Cai Wenji či Zhen Ji (ano, objevil jsem zalíbení v ovládání ženských hrdinek… jak nečekané, že?). Pro ty, kteří nejsou s tímto projektem seznámeni, Dynasty Warriors je složen ze 3D real-time strategie a akce, kde jako hrdinný generál čelíte hordám nepřátel. V adaptaci, kterou nabízí TEKKEN 8, je koncept obdobný: proti vám stojí dav vojáků a vy si jako Lars, Raven či Shaheen vychutnáváte jejich přemáhání. Tuto část projektu považuji za mírně redundantní, avšak jak jsem zmínil, nabízí nostalgický zážitek.

TEKKEN 8 vyhověl současnému trendu zjednodušeného ovládání, které lze snadno zapnout či vypnout jediným tlačítkem během hry. Tato funkce vám umožní používat efektivní kombinační údery bez potřeby rozsáhlé přípravy a zapamatování složitých sekvencí. Z jedné strany může přidání této funkce působit jako ztráta osobní satisfakce, neboť úspěch, který přijde po dlouhém tréninku, má svou specifickou hodnotu. Ze strany druhé je toto ovládání skvělým způsobem, jak přiblížit titul kamarádům, partnerům nebo mladým hráčům, kteří si přejí hrát, ale nechtějí trávit čas složitým učením se pohybů. Možná to na první pohled vyznívá rozporuplně, avšak dovolte mi to objasnit. Nemyslím si, že je jednodušší ovládání špatným nápadem nebo že by ho vývojáři neměli implementovat. Spíše se na to dívám z pozice někoho, kdo v minulosti strávil hodiny procvičováním a zapisováním různých kombinací na papír, a tím pádem cítil větší uspokojení z vítězství. To ovšem nezmenšuje skutečnost, že pro nováčky nebo ty, které nezaujaly bojové hry na první pokus, může zjednodušené ovládání být cestou, jak je vtáhnout do akce.

V gamese došlo nejen ke změně ovládání, ale i k novinkám v bojovém systému. Hlavní inovací je zavedení tzv. Heat Gauge, což je měřítko umístěné pod ukazatelem zdraví. Plný Heat Gauge dovoluje aktivaci Heat State, který s sebou přináší řadu výhod – umožňuje například způsobit menší poškození dokonce i přes soupeřův blok nebo vykonat silné údery, což je potřeba. Každá postava má navíc unikátní schopnosti a kombinace, které lze v Heat State využít. Na to navazuje můj oblíbený Heat Dash – rychlý sprint k více vzdálenému protivníkovi s možností okamžitého nasazení další úderové kombinace, zároveň je možné se po nepříteli proběhnout, pokud leží na zemi. V případě neúspěšného průběhu zápasu a poklesu zdraví vašeho hrdiny pod kritickou hranici máte možnost aktivovat Rage Art a způsobit masivní zranění. Takové prvky v bojovkách nejsou novinkou, ale jelikož lze tuto ultimátní schopnost zablokovat a nejedná se o jistý způsob, jak otočit duel ve svůj prospěch, záleží na vaší strategii a dovednostech, zda ho efektivně využijete. Bitvy v TEKKENu 8 doprovází elektronická hudba, která, což je překvapením, zní příjemně. Nejzapamatovatelnější písní je zřejmě Fallen Dynasty, kterou můžete zaslechnout v traileru hry. Co se týká hudebního doprovodu, ten lze snadno upravit – konkrétně melodie hrající v hlavním menu jsou volně měnitelné. Nastavení změny provedete v nabídce customizace, v níž je možné vybrat i oblíbené skladby z předchozích dílů série.

Více než pouhá hra

Ačkoliv se bojové hry mohou obsahově různit, mají společný prvek: věnují malou pozornost módu pro jednoho hráče, který často působí neatraktivně. V těchto titulech obyčejně obdržíte pouze stručný příběh a jeden či dva režimy k dohrání. Stačí se podívat na již několikrát zmiňovaný Mortal Kombat 1. Proto jsem se obával, že podobným směrem se ubere i recenzovaná hříčka. TEKKEN 8 mou obavu nicméně rozptýlil, neboť nabízí sedm různorodých způsobů, jak si dobrodružství pro jednoho hráče užít – osmou, bonusovou možnost tvoří galerie. V ní se mohou fanoušci opět ponořit do filmových střípků nejen z TEKKENa 8, ale i ze starších dílů série, což je nostalgická pochoutka, i když pro hru samotnou nemá primární význam.

V offline nabídce naleznete Character Episodes, Arcade Quest, Super Ghost Battle, Arcade Battle, VS, Practice a TEKKEN Ball. Zkušeným hráčům jistě nemusí být vysvětleno, co se skrývá pod pojmem Practice – jedná se o tutoriálový model… kdyby náhodou někdo nevěděl. Než se však pustíte do procvičování, zvažte jeho alternativu, která sice není objektivně lepší, ale může být zábavnější. Arcade Quest lze považovat za variaci na World Tour ze Street Fighter 6, jen je poněkud méně otevřený pro průzkum lokací, ale stále nabízí atraktivní příběhový rámec a umožňuje naučit se klíčové mechaniky. Vytvoříte si svou vlastní chibi postavu a vydáte se za Maxem, trenérem TEKKEN her na automatech, který vás provede jednotlivými mapami, turnaji a pomůže vám stát se mistrem.

Super Ghost Battle je intenzivní metodou tréninku, která využívá nejnovější technologie. Přestože režim s duchy není v TEKKENu novinkou – objevuje se již od TEKKEN 6 –, tato verze zvyšuje laťku, což vás zcela ohromí. Jedná se o promyšlený výukový mód, v němž se utkáte s postavami řízenými umělou inteligencí, jež se vyučuje vašim herním návykům. Tito virtuální soupeři vykazují podobnosti s vaším stylem hraní – jednoduše se učí z odehraných her, ať už v offline, nebo online variantách. Možnost boje proti avatarům, kteří hrají podle vašeho rytmu, používají stejné kombinace a prakticky myslí jako vy, může být zprvu trochu zastrašující, ale zároveň poskytuje cennou zpětnou vazbu. Po několika hodinách strávených v tomto režimu jsem si všiml svých slabin a měl jsem možnost je zlepšit, ačkoliv to bylo občas frustrující. Jednou z nejzajímavějších funkcí je možnost stáhnout si do této výzvy postavu jiného hráče, včetně skutečných profesionálů, což je ideální pro rozvoj vašich dovedností. Tento režim je také užitečný při hře proti kamarádovi, který vás neustále poráží – jeho postavu si můžete „půjčit“ a vypátrat jeho slabiny. Možná se ptáte, proč věnovat čas takovým tréninkům. Odpověď je jednoduchá – nejenže zlepšíte své dovednosti a prohloubíte spojení s vaší oblíbenou postavou, ale navíc získáváte různé odměny, jako jsou nové kostýmy.

Veteráni série budou bezesporu nadšení, neboť se po několika letech dočkali návratu oblíbené minihry, která se poprvé objevila ve třetí hře z roku 1997. Od té doby jsme ji v dalších dílech viděli jen zřídka (Tag Tournament 2 zde neberu v úvahu). Mluvím pochopitelně o TEKKEN Ball, hře inspirované volejbalem, která nabízí stejně skvělou zábavu jako v minulosti. Cílem minihry je porazit protivníka snížením jeho zdraví na nulu pomocí míče. K tomu stačí skrze údery směřovat míč proti soupeři nebo jej umístit do jeho poloviny hrací plochy. Tento režim není nijak komplexní, jedná se spíše o jednoduchou, ale zábavnou příměs, jež se skvěle hodí pro relaxační chvíle s přáteli. Ačkoliv se takový přídavek může některým hráčům zdát zbytečný, věřím, že právě tato hravost je vítaným odlehčením, poněvadž je to přídavek do herní rozmanitosti. V této souvislosti nelze nezmínit, že nový díl série svými možnostmi překonává i ty největší konkurenty.

Character Episodes, jak již samotný název napovídá, vás zavede do příběhů jednotlivých postav a odhalí jejich motivaci k účasti turnaje Krále železné pěsti. V tomto módu se ujmete role všech jednotlivých bojovníků a ve snaze postoupit musíte zvítězit v pěti zápasech (pro každého z nich). Musím uznat, že tento režim určitě stojí za vaši pozornost. Motivy postav se liší – od Dragunova, starého veterána, toužícího po sadě růžových tanků, až po novou postavu Azucenu Ortiz, která si přeje rozšířit obchod se svou kávou. Některé pohnutky jsou komické svou absurditou a přitahují úsměv na tváři. Vedle nich se objevují i vážnější narativní linie, jako je příběh matky Jina, která se po letech vrací do děje, ovšem podrobnosti o jejich osudech vám neprozradím, abych nezkazil záhady, které vás ve hře čekají.

Steam Deck vs. TEKKEN 8

Kromě počítače, kde je ovládání skrze klávesnici naprosto nehratelné, jsem TEKKEN 8 vyzkoušel i na Steam Decku. Profil hry prozatím obsahuje informace o její částečné kompatibilitě se zařízením. Přesto jsem se odhodlal, pokusil jsem se hříčku spustit a musím konstatovat, že na něm titul funguje bez problémů. Příležitostně lze zaznamenat malé záseky v menu při výběru postav či v customizačním režimu, ale výkony ve hře nejsou nijak ovlivněny. Duely jsou stejně rychlé, dynamické a hladké jako na PC. Pokud tedy zvažujete spustit TEKKEN 8 na Steam Decku a čekáte na oficiální potvrzení kompatibility, mohu vám to v klidu doporučit. Jen malá poznámka na závěr – po spuštění se grafické detaily nastaví automaticky na nejmenší, takže si je budete muset manuálně upravit na vyšší úroveň.

TEKKEN 8 nabízí úžasný vizuál, silný příběh a inovace v hratelnosti, které z něj dělají výjimečný titul v žánru bojových her. I přes několik drobných nedostatků poskytuje širokou škálu zábavy pro hráče s různou úrovní dovedností. S klidným svědomím (i když s bolavým srdcem) se nebojím říct, že osmý přírůstek překonává svou konkurenci po všech ohledech: grafikou, soundtrackem, ovládáním, několika režimy pro jednoho hráče a spoustou dalšího.

• vizuální stránka
  • příběhová linka
  • módy pro jednoho hráče