Tiny Thor - úvodka

Tiny Thor – Super Mario s nezničitelným kladivem

28. 9. 2023

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak moc by byl nezastavitelný oblíbený italský instalatér, kdyby měl nezničitelnou zbraň? Už nemusíte. Severský bůh hromu Thor, když byl ještě malý chlapec neboli Tiny Thor, se ve svých osmi letech vydal na jedno velké dobrodružství, v němž si svou božskost skutečně vysloužil. S tímto geniálním nápadem přišlo vývojářské studio Asylum Square a se svou jednoduchou retro grafikou ve stylu Maria opět připomíná, že pixel artu neodzvonilo, podobně jako v titulech Vampire Survivors nebo Hammerwatch 2.

Plošinovky vás vždy nutí přemýšlet nad nesmrtelností chrousta

Thor právě oslavil své osmé narozeniny a jako dárek od svého tatínka Odina dostal kladivo Mjolnir (já dostal Bionicla Gali). Jenže než mohla přijít jeho narozeninová oslava, musel se vydat na průzkum, kde potkal elfíka, jenž ho poprosil, aby zastavil vosí královnu, která začala dělat problémy. Nebojácný Tiny Thor chce samozřejmě pomoci a vydá se problém s královnou vyřešit. Během toho se všechno zvrtne a osmiletý chlapec s kladivem najednou zachraňuje devět říší a zabraňuje samotnému Ragnaroku.Hra je 2D plošinovka, takže příběh odhalujete postupem ve třech desítkách misí, v nichž otestujete své schopnosti. Postup v dějové lince poznáte snadno. V textových polích se dozvídáte, co je nového, a dva nejotravnější Odinovi havrani vás budou nenápadně posouvat vpřed.

Fanoušci severské mytologie hlavního záporáka určitě odhadnou brzy. Zbytek se musí nervově obrnit.Tiny Thor sice píše, že hra je těžká a že se na to máte připravit, ale něco takového jsem nečekal. Stejně jako u Raymana nebo Maria, úvodní mise jsou snadné a začínáte chápat základní herní mechanismy – kladivo zabíjející nepřátele a sbírající diamanty, skoky, dvojskoky, saltoskoky, skluzy, skoky ze skluzů atd. Čím dále se dostanete, tím více vám základní balíček herních zkušeností bude přestávat stačit. Ani nedovedu spočítat, kolikrát jsem zemřel. Titul se snaží hráče uklidňovat neomezenou možností umírat a pravidelnými checkpointy. Stejně mi to nestačilo a ve druhé polovině titulu už jsem nenáviděl svět. Není to ale vůbec špatně, naopak! Ke hře mě to až nelidsky připoutalo a potřeboval jsem hrát víc a dál.

Tiny Thor a obří kladivo

Jestli se něco musíte naučit používat, je to Thorovo kladivo. Mjolnir je jedna z nejlepších zbraň všech dob a v titulu umí nejen zabíjet nepřátele, ale také sbírat diamanty, které potřebujete ke kupování bonusů a získávání lepších schopností pro hlavního hrdinu. Míření s ním je velice snadné, navíc pravidelně ukazuje směr, jakým poletí. Když opomenu miliardu následujících odrazů, dokonalá zbraň. Navíc si ho Thor může kdykoliv přivolat zpět na ruku jako správný rek.

Diamanty, jež budete ve hře sbírat, se dělí na dva druhy: modré základní a červené speciální. Modrých budete během jednotlivých misí sbírat stovky. Červené obsahuje každá mise tři a k jejich sebrání je třeba fištrónu. Nejdou totiž sbírat pomocí kladívka. Musíte například dobře poskládat houby ke skákání a následně ukázat svoji herní zkušenost, abyste se k rudému drahokamu dostali.

To nás dostává k pro mě jediné chybě v titulu. Na klávesnici je dle mého skromného názoru Tiny Thor nehratelný, což byl u verze na Steam docela problém. Naštěstí u sebe nosím ovladač a změna byla znát okamžitě. Konzoláři si titul užijí daleko více než hráči na počítači. Ono na klávesnici vyluštit nějaký ten herní puzzle a řádně zkoordinovat pohyby je oproti ovladači, kde stačí dvě dobře načasovaná kliknutí, skoro nemožné.

Utkáte se s bossy

Během dobrodružství na vás čeká spousta příšerek, od otravných včel a hadů až po hnusné žabáky. Vrcholem jsou bossové, snažící se vašeho malého hrdinu zastavit. Boss fighty jsou třešnička Asgardu, od podivného stromového opičáka přes včelí královnu a obřího červa až po obřího hada. Souboje vás procvičí v něčem, co jste nikdy nevěřili, že bude v plošinovce třeba – ve fištrónu, ovládání i orientaci na mapě. A to se ani nebavím o jejich vzhledu.

Grafická retro podoba hry je nádherná, titul je neskutečně rozmanitý. Soupeřů je hromada, každý vypadá jinak. Mapy jsou přehledné a nikdy se nestane, že byste kvůli nějaké nepřehlednosti byli seknutí na hodně dlouhou dobu. Na hře jsem mohl oči nechat a není k tomu snad ani co více dodávat. Dokonce i zvuky přivádí hráče do dávné doby retro her a u starších hráčů budou vyvolávat určitě silnou nostalgii. U těch mladších zase příjemné broukání. Sbírání modrých drahokamů se díky cinkání (podobnému Sonicovu sbírání mincí) stává i příjemnou zábavou, a ne otravnou činností. Skvělé, geniální, povedené a především magické.

Tiny Thor je nejpovedenější plošinovka, jakou jsem za poslední dobu hrál. Krásný příběh, skvělé boss fighty, hezká grafika, parádní hudba a to KLADIVO! Titul se zařadil svým stylem mezi plošinovky devadesátých let a velmi vřele k nim přistavil svou vlajku s logem. Jediné, co hře musím vytknout, je nehratelnost na klávesnici, ale i tento problém se dá vyřešit ovladačem. Všem vášnivým hráčům těchto her Tiny Thora doporučuji, a pokud jste nad titulem doposud váhali, rozhodně s jeho koupí neuděláte chybu.

• hezký příběh
  • parádní grafika
  • hezká hudba