UNDER NIGHT IN-BIRTH II – úvodka

UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes – fantastická 2D mlátička

29. 2. 2024

Na poli bojových her existuje mnoho titulů, které se snaží prosadit, ale z určitého důvodu se jim to nedaří. Nejčastěji je to kvůli existenci známějších sérií, jako jsou Mortal Kombat, Street Fighter, TEKKEN či THE KING OF FIGHTERS, nebo kvůli tomu, že o nich není moc slyšet a ztrácejí tak nové fanoušky. Dnes se podíváme na jednu takovou hru od studia FRENCH-BREAD nesoucí název UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes. Cílem recenze proto bude projekt představit a zodpovědět otázku, jestli se vyplatí jeho pořízení.

O čem, že to je?

Děj hry Under Night In-Birth se točí kolem jevu známého jako Hollow Night. Tento jev přivádí stvoření známá jako Void do lidského světa, aby se živila EXS, energií přítomnou ve všech lidech. Ti, kteří jsou napadeni, často umírají nebo se stávají šílenými, ale ti, kteří přežijí, se změní na In-Births schopné manifestovat své EXS. Každá noc se tak stává bojem mezi In-Births, stvořeními Void a lidmi uvězněnými mezi nimi. Hlavní hrdinové jsou Linne, schopná manipulovat časem a prostorem, Hyde, mladý muž posedlý bojem, a Kuon, sympatický záporák.

Bojovka bez příběhu

Překvapilo mě, že UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes vzhledem ke své premise postrádá příběhový režim, respektive kampaň. To znamená, že pokud využijete titul jako vstupní kousek do série, nebudete chápat, proč postavy disponují superschopnostmi a nač mezi sebou bojují. Vývojáři ze studia FRENCH-BREAD zřejmě předpokládali, že si gamesu pořídí především veteráni, kteří prošli předchozím dílem. Přestože se to na první pohled jeví jako jeden ze zásadních nedostatků, ve skutečnosti jím není. Recenzovaná hra nestaví na svém příběhu, ale na skvělé animované grafice a hratelnosti, která je opravdu zábavná.

Do jisté míry bych se nebál tvrdit, že by UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes mohl konkurovat věhlasné bojové trojici, a to Street Fighter, Mortal Kombat a TEKKEN. Ve světě videoher je opravdu mnoho bojových her, včetně kvalitních, ale jsou zastíněny známějšími projekty. Některým hráčům může například vadit jejich grafické zpracování, což může být i případ recenzované hry, a odradit je od nich. Chci zdůraznit, že ačkoliv projekt nedisponuje hlavní linií, obsahuje některé prvky příběhu. Je pravda, že zde nenaleznete plnohodnotnou kampaň, ale objevuje se zde arkádový režim, který je fanouškům bojových her dobře známý. Vyberete si jednu z dvaceti tří postav (dvacátá čtvrtá je uzamčená jako DLC) a projdete její příběhovou linku. Líbí se mi, že pokud neovládáte tento typ her, umožňuje vám Arkáda nastavení různých obtížností před spuštěním. Díky tomu se gamesa stává přístupnější i pro úplné nováčky. Výhodou je také to, že hra je kompletně hratelná na Steam Decku, díky čemuž si ji užijete i na cestách.

Na stránce hříčky je uvedeno, že nemá podporu pro zařízení od společnosti Valve: při instalaci se vám objeví upozornění, že není kompatibilní, což stačí jen souhlasně odklepnout. Vzhledem k tomu, že UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes podporuje ovladače Xbox a DualSense, měla by fungovat i na Steam Decku. Rozhodl jsem se to ověřit a mohu potvrdit, že vše šlape bez problémů. Byl jsem překvapen, jak dobře se hra ovládá. Pokud jste zvažovali koupi této hry na přenosné zařízení, ale odradilo vás upozornění na nekompatibilitu, nemusíte se obávat.

Tlačítka, taktika a GRD

Kromě uvedené Arkády nabízí titul i další režimy, například tréninkový. Čtenáři, kteří nás sledují již delší dobu, vědí, že nejsem příznivcem výukových programů. Tentokrát bych vám ale doporučil výcvik absolvovat, neboť UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes je kromě šarvátek kombinací taktiky a strategie. Musím přiznat, že mě to překvapilo, protože málokdy vidíme, aby bojové hry spojovaly několik prvků současně, a přes moje počáteční obavy to všechno funguje skvěle. Pravdou však je, že vám to zpočátku může hrát na nervy. Hra funguje na základě tří tlačítek – lehký, střední a těžký útok s automatickými kombinacemi. Pokud jste hráli Jujutsu Kaisen, ovládání vám bude povědomé. Kromě toho využíváte úhyb nazvaný Creeping Edge, umožňující vám přiblížit se k nepříteli a zároveň se vyhnout útokům, ovšem jeho načasování není úplně jednoduché. V čem ale spočívá zmíněná taktika a strategie? Ve funkci zvané GRD. Pochopení této mechaniky mi dalo zabrat, protože je složité sledovat GRD a zároveň vnímat nepřátelské pohyby.

Během zběsilého mačkání tlačítek, díky němuž přemůžete svého protivníka, musíte pozorovat funkci GRD, která se nachází v dolní části obrazovky. Čím více blokujete nepřátelské zásahy, útočíte a pohybujete se vpřed, tím rychleji se lišta naplňuje. Hra vás prostě nutí k tomu, abyste hráli co nejagresivněji. Naopak při inkasování úderů od soupeře, útěku a používání určitých speciálních dovedností se lišta vyprazdňuje. Je zde také časovač, který po naplnění umožní vaší postavě vstoupit do stavu Vorpal, kde jsou útoky posíleny a získáte přístup k ještě silnějším útokům. Je to v podstatě jako X-ray u Mortal Kombatu, jen je to intenzivnější, neboť o GRD můžete kdykoliv během sebemenší chyby přijít, zatímco soupeř ji může získat. Právě díky této funkci jsou souboje mnohem zajímavější a zábavnější, protože musíte být neustále ve střehu, abyste rychle reagovali… jde doslova o dominanci v aréně.

Dále zde objevíte versus mód, ve kterém můžete hrát proti kamarádovi nebo umělé inteligenci. Vývojáři hry v rámci tohoto režimu přidali variantu sledování zápasů poháněných dvěma AI a ty si následně přehrát. Herní náplň tímto ovšem nekončí, neboť se nabízejí ještě mise, Score Attack, Survival či Time Attack. Je zde opravdu hodně věcí, co vás udrží na delší dobu přikované k židli. To je možná i jeden z důvodů, proč mi tolik absence kampaně nevadila, neboť abyste si titul užili, nepotřebujete svým způsobem děj znát, což mi přijde skvělé. Pokud jste ale zastánci narativních her, budete muset projít první hru, nebo si alespoň o ní něco zjistit.

Vizuální nádhera

Obsah, který UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes nabízí, podporuje úchvatná animace. V minulosti jsme měli možnost zkouknout několik projektů inspirovaných podobným stylem, ať už šlo o přímé adaptace jako Jujutsu Kaisen Cursed Clash nebo Demon Slayer -Kimetsu no Yaiba- The Hinokami Chronicles. Přestože recenzovaná hra nemá žádnou konkrétní předlohu, bezpochyby patří mezi špičku 2D her v této kategorii. Sprity jsou propracované do detailu společně s animacemi a útoky jednotlivých postav, zejména Setha a Kaguyi, působí impozantně. Celkově je gamesa dokonale zpracovaná a její funkčnost je bezproblémová. Jednoduše řečeno, UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes je vizuálně okouzlující zážitek, ať už jste ve hře aktivně zapojeni, či ji pouze sledujete.

K tomu lze přičíst vynikající japonský dabing, který je opravdu potěšením poslouchat. Musím přiznat, že jsem nejraději hrál za ženské postavy, jejichž oblečení a chování jsou spíše výstřední. Proto bych doporučil spouštět titul se sluchátky nebo v soukromí, aby nedošlo k omylu. Co mě nejvíce rušilo, byla elektronická hudba, protože ji nepreferuji. Nicméně některé melodie jsem si později rád poslechl. Během psaní článku jsem se snažil nalézt výhrady, avšak nic vážného mě nenapadlo. Pro někoho může být absence kampaně nedostatek, ale je to individuální preference. Stejně jako TEKKEN 8 nabízí UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes spoustu zábavy při úchvatné prezentaci. Jediné, co bych nakonec vytkl, je proměnlivá cena.

V současné době lze titul zakoupit za 49,99 € v základní edici. Pokud byste si přáli nejvyšší verzi, zaplatíte o deset eur více, tedy 59,99 €. S příchodem nového rozšíření se však cena zvýší na 69,99 €. Nyní máte poslední šanci získat tuto verzi o něco levněji, a to s tím, že druhé rozšíření obdržíte zdarma. Pokud byste jej nestihli koupit v této akci, bude stát dalších 10 eur.

UNDER NIGHT IN-BIRTH II Sys:Celes je skvělá bojová hra s úchvatnou grafikou, hlubokou a zábavnou hratelností a profesionálním dabingem. I přes absenci kampaně nabízí bohatý obsah a rozmanité herní režimy, které udrží hráče u obrazovky po delší dobu. Komplexní systém GRD přidává strategický prvek do soubojů, čímž zvyšuje jejich efektivitu. Pokud vám nevadí absence narativu a upřednostňujete herní zážitek, může být tato hra pro vás skvělou volbou.

• vynikající anime vizuál a animace
  • zábavná a poutavá hratelnost
  • profesionální japonský dabing