Until You Fall titulka

Until You Fall – návyková VR akce

21. 3. 2021
Zdroj náhledu: Schell Games

Vývojářské studio Schell asi nemá s eponymní ropnou společnosti nic společného, kromě jména samotného. Na rozdíl od nich nevyrábějí a neprodávají pohonné hmoty, ale kvalitní videohry. Pokusím se vás přesvědčit, že Until You Fall rozhodně patří mezi ty lepší kousky, které si dnes můžete ve virtuální realitě zahrát

Until You Fall kapitán

Jádro hry – roguelite hack-and-slash VR

Until You Fall má sice nějaký příběh, o němž se něco málo můžete dočíst v popisu hry, pro hraní však není příliš důležitý. Všechno je totiž jasné už od prvního zapnutí – jste rytíř v jakési fantasy zemi, který je ozbrojen mečem a zdolává spousty nepřátelských válečníků a monster. Máme tu tak apokalyptický scénář podobný třeba Diablu, z nějž si ostatně Until You Fall odnáší některé mechaniky – především akční hack-and-slash styl.Tentokrát jste ovšem ve virtuální realitě a mít alespoň dvě ruce je určitě výhoda. V obou rukou totiž můžete třímat různé kontaktní zbraně, jež si postupně odemykáte za postup hrou a herní měnu („Éter“). Nebojte se, nejsou tu žádné mikrotransakce. Éter získáváte pouze za opakované hraní, potažmo jako odměnu. Každá zbraň má své unikátní vlastnosti, ať už je to tvar a velikost (dlouhý meč vs. krátká dýka, sekera vs. amulet), speciální schopnosti (tj. kouzla obranného či útočného charakteru), poškození (to se dělí na poškození ochranné, jímž prolamujete obranu nepřátel a otevíráte možnost smrtícího komba a přímého poškození oponentova zdraví), možnost blokovat útoky a sloty pro vylepšení.

Hra se skládá z náhodně generovaných úrovní. Úplně náhodné tedy nejsou, spíše se připravte na sadu map, které se střídají a mění se v nich zvláště složení a rozmístění nepřátel. Na konci každé úrovně (tedy když vybijete všechny své oponenty) máte na volbu některou ze tří odměn, které jsou rovněž náhodné a buď vám vylepší zbraň, přidají životy, nebo zvýší některou z dalších statistik (některé poskytují vylepšení pouze za cenu jednoho z vašich životů). Každá úroveň zároveň představuje větší výzvu.

Když zemřete, hrajete celou hru od znova, ovšem zůstanou vám odemčené zbraně a Éter. Na výběr máte také z několik obtížností, které se liší i množstvím vydělaného Éteru. Levely jsou rozdělené do tří hlavních částí, které vždy zakončuje boj s bossem. Ten je spíše z toho zbabělejšího rodu, takže před vámi až do samotného finále bude utíkat. Nic jako záchytné body zde ovšem neexistuje. Tolik k prvku roguelite.

Grafické zpracování je velmi působivé, stejně jako zajímavé fialovo-zelené barevné ladění. Hra neobsahuje žádné bugy, jen nepřátelé se občas trochu zaseknou za překážkami.

Until You Fall boj s bossem

Připravte se na výzvu

Dohrání Until You Fall na základní obtížnost mi zabralo celých 16 hodin, což rozhodně není málo, pokud si uvědomíme, že za podobnou dobu se dá dohrát celý Half-Life: Alyx, který má technicky vzato více obsahu. Přitom poslední průchod, kdy se mi podařilo zabít i závěrečného bosse, mi zabral asi dvacet minut. Je zjevné, že takových dvacetiminutových průchodů absolvujete velké množství, než si dostatečně upgradujete výbavu a naučíte se pohyby jednotlivých typů nepřátel. Hra je poměrně variabilní, protože taktik, jak nepřátele zdolat, je zde více. Můžete přeskakovat od jednoho z nepřátel ke druhému, používat kouzla, nebo prostě jen blokovat útoky a pak provést kombo. Největší šanci na vítězství máte ovšem při kombinování všech technik dohromady.

Blokování útoků je jedním z důležitých aspektů hry a mně zabralo poměrně dlouhý čas a zopakování si tutoriálu, než jsem zjistil, jak funguje. Jak jsem už napsal, některé zbraně totiž blokovat neumí. Pokud se tedy vybavíte dvěma takovými zbraněmi, jste reálně bez šance hru dohrát. Hrát hru pohybově, tedy utíkat před útoky, není úplně snadné. Počet „skoků“ je omezený a otáčení pomalé, navíc jste omezeni prostředím, které je uzavřené a těsné.

Until You Fall psychedelie

Přesto vás hra rychle chytne a budete mít velkou motivaci ji dohrát. Jen ta nutnost opakovat vždy celý průchod přibližuje hru soubojům z bossy v akčních hrách, jako jsou Jedi: Fallen Order nebo Assassin’s Creed Odyssey. V těchto hrách ale přece jen opakujete vždy jen krátký úsek hry, zatímco Until You Fall vám onen jeden „krátký“ úsek naservíruje dvacetkrát a více. Není zde nějaká další kampaň, což je trochu škoda, ale je možné, že autoři někdy vydají DLC.

Sečteno a podtrženo, Until You Fall na svou cenu nabízí velmi solidní VR zážitek, který i při omezenosti map nabízí značnou variabilitu a znovuhratelnost. Jedinou vadou na kráse je absence dalších kampaní, jejichž přítomnost bychom však čekali až u hry o stovky korun dražší. Sice mi trvalo, než jsem pronikl do některých mechanik, ale nakonec mě hra chytla natolik, že vám ji s klidným srdcem můžu doporučit a také jí uděluji vysoké hodnocení.

• velmi hezká grafika
  • imerze do světa
  • hudba
  • variabilita a znovuhratelnost
  • soubojové mechaniky
  • je to skutečná výzva
  • hra nenabízí další kampaně
  • na nízkou obtížnost by zde mohly být záchytné body
Platforma PC VR
  • Datum vydání 27.10.2020
  • 0.0

Zdeněk Samec

Zdeněk rád hrál hry už od dětství. Na gymnáziu spolu se spolužáky vytvářel vlastní hry v GameMakeru. Po menší přestávce se ke hraní vrátil a teď je to jeho hlavní koníček. Jeho vášní jsou hlavně AAA hry s propracovanou grafikou. Rád se vrací i ke starším hrám. Za nejlepší hru všech dob považuje sérii Half-Life, má slabost i pro hry od Blizzardu. V GP by rád pokrýval hardwarovou sekci a přispíval recenzemi a úvahami. Jeho zájmem je i zvláště západní filosofie, klasická řečtina a latina, které studoval na Filozofické fakultě UK.