COLOBOT - Titul

Colobot: naučte se programovat zábavnou formou

18. 5. 2024
 

Coby student humanitního oboru jsem nedávno naletěl na tu okřídlenou frázi „Learn to code“ a zapsal si kurz programování v C. Po prvních deseti hodinách nekonečného psaní složených závorek to ale nevypadalo valně. Znalosti přicházely pomalu, do hlavy to moc nelezlo, napadlo mě proto poohlédnout se po nějaké schůdnější variantě… a vzpomněl jsem si, že existuje Colobot.
Tato už archivní záležitost kombinuje prvky adventury, RTS i výuky programování, a navíc je ke stažení zdarma. Spojil jsem tak příjemné s užitečným, trochu si připomněl dětství – a hlavně si procvičil to psaní kódů.

COLOBOT – Promo

Titul Colobot nám v roce 2001 přinesla švýcarská společnost Epsitec, což samo o sobě může vyvolat zvědavost. Schválně se totiž zkuste zamyslet, o kolika švýcarských hrách už jste někdy slyšeli. Pokud si bez pomoci Googlu vzpomenete na Mundaun, FAR: Lone Sails, Wandering Village nebo Farming Simulator, všechna čest. Proč Švýcaři vytvářejí mnohem méně videoher než například podobně lidnaté a podobně bohaté skandinávské země, je docela zajímavá otázka. Nesouvisí to ale nějak s tím, že máme nedostatek švýcarských médií obecně…?

Mise na záchranu Země

V daleké budoucnosti Colobota se Země stává neobyvatelnou a jediná šance, jak zachránit lidstvo, je vyrazit ke hvězdám. Jedna průzkumná expedice, složená pouze z robotů, už skončila neúspěchem. Nyní se po jejích stopách vydává druhá výprava, jejíž hlavní výhodou je přítomnost člověka na palubě – vás. Vaším úkolem je zjistit, co se stalo, vyrovnat se se všemi problémy po cestě a nakonec najít vysněnou druhou Zemi.

Dějová linka je tu ale spíš pro forma, žádných zvratů nebo zajímavých detailů se nedočkáte a cíle misí kolikrát ani nedávají moc smysl. Jde akorát o nutné minimum, abyste měli důvod přesouvat se mezi sandboxovitými úrovněmi. Většinou tedy vaše raketa se zásobami/roboty přistane uprostřed herní mapy, zadá vám úkoly a nechá se, ať staráte. Namátkou musíte třeba vyzkoumat novou technologii, sestrojit určitý druh robota nebo najít černou skříňku předchozí výpravy. Případně bráníte svou základnu, protože jednoduchý boj zde najdete také.

Dobývání vesmíru

Colobot si totiž hraje s více žánry, zpočátku hlavně s adventurou. Vaše herní postava může pouze přenášet předměty, zadávat příkazy stavbám/robotům a prozkoumávat okolí pěšky, plaváním nebo pomocí jetpacku. Kromě toho ale máte i neutronovou pistoli, která umí z kostek titanu stavět budovy. V tu chvíli dojde na prvky real-time strategie s klasickým výrobním řetězcem. Získáváte suroviny z okolí, v dalších budovách je rafinujete, následně je používáte k výrobě. Hladký chod toho všeho si pak pojišťujete třeba dobíjecími stanicemi a obrannými věžemi. Nejdůležitější tu však je továrna na roboty, protože ti za vás nakonec zastanou téměř všechno.

Ani kombinace dvou žánrů ale vývojářům nestačila, takže vám pravidelně připravují další změny hratelnosti. Někdy proto cvičíte střelbu na cíl, jindy pečlivě prohledáváte mapu, a jednou vás dokonce přehřátý jetpack donutí k takové improvizované skákačce. Také jednotlivé planety nepředstavují pouze kosmetickou změnu. Liší se například zdroji surovin, teplotou (ovlivňuje délku letu) nebo druhy fauny, která je obývá.

„Learn to code“

Naučný rozměr přichází ve chvíli, kdy se pustíte do ovládání robotů. Pokud chcete vše brát jen jako letecký/jízdní simulátor a řídit stroje z pohledu první nebo třetí osoby, můžete. Jinak ale hra obsahuje vlastní programovací jazyk zvaný CBOT, v němž můžete pro svoje svěřence sestavovat psané instrukce. Začnete jednoduchými příkazy jako if, while a for, proměnnými nebo procedurami. Spolu s tím si pak osvojíte i další navazující dovednosti, jako je formátování kódu nebo odstraňování chyb.

Nácvik programování se ve hře brzy vyplatí – transportéry se vám třeba postarají o těžbu a zpracování rudy nebo výměnu článků v obranných věžích. Létající děla zase můžete vyslat do boje proti mimozemšťanům a detektory místo vás zmapují zdroje surovin. Pokud navíc naučíte roboty se průběžně dobíjet a opravovat, nemusíte na ně nijak dohlížet. Většiny misí je sice na plnou automatizaci příliš krátká, ale pro tento účel dostanete sandbox.

Hranaté, ale v HD

Colobot svým způsobem zestárl dobře i špatně.

Graficky pochopitelně nejde o žádný zázrak, s polygony se šetří a různé efekty prostředí nebo počasí se objeví jen občas. V původní verzi úplně chyběl také soundtrack, zato futuristické zvukové efekty pořád mají své kouzlo. Když však pomineme slabý příběh a vizuální stránku, na rok 2001 jde o celkem odvážný počin. Osamělý průzkum barevných planet (zvlášť v první osobě) dá vzpomenout na Subnautiku, zatímco stavba základen, automatizace výroby a obrana před hmyzem připomíná Factorio. Snaha dostat vás nějak nenásilně k logickému myšlení zase předznamenává tituly typu while True: learn() (koneckonců svého času se Colobot používal na polských školách k výuce informatiky. Není proto těžké odhadnout, odkud dnes pochází nejvíc fanoušků).

Vývojáři si kromě toho opravdu dali záležet s přístupností. Programovací rozhraní obsahuje přehlednou nápovědu a kampaň vám průběžně dává další programy, abyste si je mohli modifikovat. Na experimenty máte dostatek prostoru, ale můžete využít i tutoriálů s teoretickým výkladem, rámcovým návodem a řešením. Následně si svoje dovednosti můžete otestovat ve speciálních výzvách – anebo rovnou za pochodu v kampani.

Epsitec také mezitím zpřístupnil zdrojový kód hry, a tak se dá zdarma stáhnout oficiální fanouškovský port Colobot: Gold Edition. Ten přidává úpravu rozlišení, HD textury, hudbu na pozadí a lokalizaci do několika jazyků včetně češtiny. K tomu nabízí sadu obtížnějších příběhových misí, a dokonce i formu multiplayeru, ve které proti sobě bojují dva hráči pomocí naprogramovaných robotů. Nota bene, že pořád jde o alfaverzi a po jejím dokončení tvůrci plánují pokračování.

Colobot byl už v době svého vydání poměrně obskurní titul, což se za ta léta příliš nezměnilo. Jednodušší grafika a místy kostrbatá hratelnost sice dnešního hráče asi příliš neosloví, ale jako učební pomůcka pro zvládnutí C++ má stále co říct. Pokud mu tedy dáte šanci, může to být překvapivě zábavné – rozhodně více než opravdové psaní kódů na terminálu. Kromě toho je třeba smeknout klobouk před fanoušky, kteří hru i po třiadvaceti letech stále updatují.

Platforma PC
  • Datum vydání 20.08.2001
    • Vývojář Epsitec SA
    • Vydavatel Epsitec SA

    Příběh

    Hratelnost

    Vizuál

    Naučný prvek

    Jan Pinc

    Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.