Heavy Duty Challenge The Offroad Truck Simulator - žluté vozidlo

Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator – mohlo to být i horší

12. 11. 2023
Zdroj náhledu: Nano Games

Přišel čas se po nějaké době opět podívat na hru od vydavatelské společnosti Aerosoft, která má v talóně opravdu velkou řádku kousků. U nás v redakci jsme od Aerosoftu recenzovali přibližně dvanáct her, a to jak těch dobrých, tak bohužel i těch slabších. Namátkou můžeme zmínit například The Bus, který se nám svou kvalitou docela líbil, avšak ani po více než dvou letech ho vývojáři nedokázali přiblížit zdárnému konci a pořád jej bohužel nalézáme v předběžném přístupu. Mezi dalšími kousky můžeme zmínit také nepovedený Alpine – The Simulation Game, sérii TramSim nebo bizarní simulátor Road Maintenance Simulator.

Dnes si detailněji představíme další, a to konkrétně sportovní simulátor Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator, jenž nabídne překonávání přírodních či uměle vytvořených překážek na předem daných tratích. Zajímavostí tohoto simulátoru je přítomnost oficiální licence šampionátu Europa Truck Trial, tedy mistrovství světa v Truck Trialu, které se každoročně koná v různých částech Evropy, včetně České republiky. Jak se virtuální obdoba šampionátu vydařila a zda Aerosoft dokázal vydat po delší době alespoň obstojný kousek, vám ukáže naše dnešní recenze.

Motoristický sport, ale ne úplně pro každého

Zaujmout však větší skupinu hráčů a dostat se jim do podvědomí, to bude pro Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator velký oříšek, a to hned z několika důvodů. V první řadě je to nepříliš populární a už vůbec ne nějak komerčně propagovaný sport. Musím se vám přiznat, že i já, jakožto fanoušek motorsportu, jsem až do zapnutí hry nevěděl, že nějaký šampionát Europa Truck Trial vůbec existuje, a že jeho kořeny nalezneme dokonce i v naší domovině. Osobně si myslím, že velká část hráčů na tom bude dost podobně jako já. Druhým problémem je celkový herní zážitek. Jestli raději preferujete rychlá auta, kochání se krásami závodních tratí a soupeření s protivníky, nic takového tento titul nenabízí. Primárním cílem jsou zde hlavně krátké jednolité tratě plné překážek, u nichž je nutné přemýšlet a naplánovat jejich bezproblémové projetí. Třetí a zároveň i poslední důvod je opět nevalná kvalita, která Aerosoft doprovází u vícero her a Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator bohužel není výjimkou.

Zdroj: Nano Games

Bludné ježdění bez nějakého pořádného cíle

Prvního náznaku a pocitu, že toto nebude dobré, jsem si všimnul už po prvním zapnutí v hlavní nabídce. Pokud byste očekávali nálož herních režimů v podobě kariéry, nějakého promyšleného mistrovství, či dokonce hry pro více hráčů, jste na omylu. Celé herní menu se skládá ze dvou položek, přičemž pod jednou z nich se skrývá pouze nastavení hry. Jak jste tedy asi pochopili, o veškerou zábavu se nám stará ona druhá položka, v níž toho ale co do obsahu moc nečekejte. Heavy Duty Challenge žádný kariérní režim ani nic podobného neobsahuje a veškerý herní obsah je tvořen v podstatě jen pěti šampionáty, lze-li to tak napsat, které musíte dokončit na 100 %. V jednotlivých šampionátech sice soutěžíte o tzv. trofeje, které získáváte za dosažení určitého počtu bodů z daného závodu, ty ovšem nemají ve výsledku žádný dalekosáhlý efekt na kompletní splnění libovolného klání. Stručně řečeno vám tak může být jedno, zda si ze závodu odnesete platinovou, či bronzovou trofej. Každou událost vždy dokončíte na 100 % bez ohledu na to, jakou trofej získáte.

Malinkou náplastí může být pro někoho fakt, že Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator obsahuje alespoň online tabulky, takže pokud se z nějakého důvodu rádi porovnáváte s ostatními hráči za pomoci statistik, může být pro vás cílem se v každé z tratí postupně zlepšovat a krůčkem po krůčku stoupat mezi ostatními hráči v tabulce výše a výše. Nastává nicméně otázka, kolik procent hráčů tento prvek opravdu využije. Mně osobně jsou například nějaké online statistiky úplně u zádele a raději si potrpím na kvalitní a propracovaný kariérní či jiný podobný režim, který však hra nenabízí.

Zdroj: Nano Games

Kvůli tomu se vlastně vytrácí i jakákoliv zábavnost a důvod hrát

Problémy tím ale nikterak nekončí. Právě naopak, absence kariérního režimu je jen začátek všech nedostatků. Bezesporu vás zajímá, co je vaším primárním úkolem, za který získáváte zmíněné trofeje. Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator co do obsahu fakticky nic nenabízí a bohužel ani hratelnost mě v konečném důsledku ničím nenadchla. Vaším primárním cílem je, jak už bylo řečeno, překonávat různé typy umělých či přírodních překážek, přičemž je nutností projíždět vlaječkami umístěnými na trati (checkpointy) až do cíle. Za každou projetou vlaječku získáte určitý počet bodů, které se vám ve výsledku sečtou a za jejichž počet obdržíte jednu ze čtyř typů trofejí. Obvykle to funguje tak, že čím více bodů nasbíráte, tím hodnotnější trofej získáte. Abyste však měli reálnou šanci získat tu nejvyšší, platinovou trofej, musíte se při jízdě zároveň vyvarovat všech prvků, za které se vám body naopak strhávají. Určitou penalizaci ve formě stržení bodů nafasujete většinou za shození vlajky, změnu směru nebo teleportaci vašeho tahače k poslednímu záchytnému bodu. Na první pohled se vám sice může zdát, že jste na stůl dostali trochu něco jiného než v jiných sportovních a závodních simulacích, a i mě v prvních chvílích dokázala hra malinko zaujmout. Ovšem čím dále budete postupovat, tím více si začnete uvědomovat, že se vlastně točíte jen v bludném kruhu, kde překonáváte stále ty stejné překážky na podobně laděných tratích s jedním jediným cílem. Po nějaké době se tak dostaví značná frustrace, jež vyústí v to, že vás Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator začne jednoduše nudit a rovněž i štvát.

Negativ na účet dnes recenzované hry bylo řečeno poměrně hodně, avšak já osobně bych byl ochoten některá z nich hře odpustit, kdyby alespoň Nano Games a Aerosoft dobře zpracovaly onen ultrarealistický fyzikální model, s nímž se vývojáři chlubí. O vyloženou arkádu se v žádném případě nejedná, ale v některých chvílích se tahače nechovají tak, jak byste asi čekali. Velkým problémem je až příliš časté zasekávání o překážky, mnohdy i ty malé, přičemž je vcelku jedno, jestli zavadíte o balvan, nebo dřevěné klády. Osobně bych očekával, že s takovým typem překážek nebudou mít tahače žádný velký problém, ovšem většinou jsou to právě balvany a klády, kde se budete modlit a doufat v bezproblémové přejetí. Naproti tomu různé svahy a strmé kopce pro vás nebudou představovat žádný velký problém a se správně nastaveným diferenciálem je zvládnete i bez většího úsilí. Totožnou funkčnost byste tedy logicky očekávali i u zmíněných balvanů či klád, ale zde má nastavení diferenciálu jen minimální vliv, a je v podstatě jedno, jestli zapnete náhon na všechny čtyři, nebo uzamknete zadní nápravy. Způsob projetí překážek je mezi oběma typy nastavení podobný a také vliv na vaše uvíznutí zůstane nezměněn, což je rozhodně škoda. Pokud jde o zasekávání, připravte se na to, že občas narazíte i na tzv. neviditelnou texturu. Párkrát jsem se svým tahačem zůstal viset i na prachsprosté rovné cestičce, kde se auto zničehonic prostě zastavilo a jediným vysvobozením byla teleportace k poslednímu záchytnému bodu. Jedná se pravděpodobně jen o nějaký bug, který půjde opravit, ale na celkové zábavnosti a menší míře frustrace to rozhodně nepřidá.

Zdroj: Nano Games

Žádná sláva ani po vizuální a technické stránce

Marně se snažím na Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator najít nějaké větší pozitivum, které by alespoň celkový požitek z hraní zlepšilo, ovšem jak se zdá, titul vás nijak nevytrhne ani po technické a vizuální stránce. Hra v tomto případě těží pouze ze slabšího průměru, vizuál tratí sice úplně neurazí, ale za cenovku 30 euro už by člověk očekával něco více. Dost zásadní roli hraje i fakt jednolitých tratí, které vypadají dost podobně a v zásadě se od sebe, až na pár drobných detailů, neliší. Obstojně působí alespoň vizuál jednotlivých vozidel, včetně výborně zpracovaných interiérů. Jen dodáme, že všechny trucky jsou ve hře kompletně licencované, což rozhodně potěší.

Co už moc hráče nepotěší, je slabá optimalizace, která by vzhledem k tomu, jak titul vypadá, měla rozhodně být na mnohem vyšší úrovni. Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator trápí mnoho problémů. Na stranu druhou jsme od Aerosoftu snad nikdy nedostali nějak slavně optimalizované hry a i třeba takový TramSim nebo Fernbus Simulator měl po technické stránce nemalé problémy. To je z pocitů nové motorsportové hry všechno a nyní se pojďme vrhnout na naše klasické závěrečné hodnocení.

Zdroj: Nano Games

Odlišný zážitek oproti jiným sportovním simulátorům, ale bohužel s nevyužitým potenciálem a hromadou chyb. Přesně tak můžeme zhodnotit nový Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator, který není vyloženou katastrofou a v rámci kvalit od Aerosoftu se dá tento nový počin označit za průměr. Kdyby hra obsahovala nějakou formu propracovaného kariérního režimu a vyladila alespoň fyzikální model, který v některých ohledech pokulhává, mohl by být Heavy Duty Challenge: The Off-Road Truck Simulator obstojným simulátorem, jenž by si své fanoušky určitě našel. V současném stavu se ale na titul velmi rychle zapomene a je otázka, kolik lidí si ho vlastně zahraje. Čtyři a půl bodu z deseti.

• odlišný sportovní simulátor oproti ostatním
  • obrovský potenciál
  • licencované závody a tahače