Sky Team - desková hra

Sky Team – pilotem snadno a rychle

3. 5. 2024

Nezáleží na tom, kolikrát jste již na tomto letišti úspěšně přistáli. Stejně je to pokaždé stále tak nervy drásající jako poprvé. Jste natolik soustředění, že ani nestíháte komunikovat s kopilotem. Jen doufáte, že díky vašim mnohaletým společným zkušenostem přemýšlíte jako jeden. Máte vše nachystané? Podvozek vysunutý, klapky sklopené? Již není čas opravit chyby minulosti, teď se musíte věnovat budoucnosti. A doufat. Přistáváte. Nějak takto si představuji vnitřní monolog pilota z deskové hry Sky Team, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství Blackfire. Stojí za vaši pozornost?

Autor, jehož se vyplatí sledovat

Sky Team vytvořil Luc Rémond. Jde o relativního nováčka v oblasti deskových her, který se ale rychle stal jménem, jež rozhodně přiláká moji pozornost. Stál totiž i za zrodem titulů Splito, což je velmi chytrá malá draftovací karetka pro spoustu hráčů (česky díky vydavatelství TLAMA games), a Mrkve a zběsile, což je taktéž malá závodní hra s nádhernou vizuální stránkou, již lokalizovalo vydavatelství Dino. V letošním roce vydavatelství Hras chystá ještě lokalizaci jeho (nepřekvapivě) malé karetní hry Alpina, na kterou jsem také notně natěšená.

Za vizuální stránkou Sky Team stojí dvojice ilustrátorů Eric Hibbeler (Výpravy do minulosti, My Father‘s Work) a Adrien Rives (Ancient Knowledge). Je určen pro dva hráče od 12 let a jedna herní partie bude trvat příjemných 20 minut. Titul vyšel pod křídly kanadského studia Scorpion Masqué. To stojí i za sérií Zombie Kidz (do níž spadá i zručnostní párty hra Turbo Kidz, vycházející právě v těchto dnech), dedukční Decrypto, Turing Machine (vydavatelství MindOK) nebo Hlavně klid! (vydavatelství Albi).

Náklon, klapky, brzdy a kostky

Sky Team je kooperativním titulem, v němž se jeden z hráčů chopí role pilota, druhý kopilota a společně se pokusíte přistát na nejrůznějších letištích světa. V každém kole se automaticky sníží vaše výška a můžete, avšak nemusíte, se pohnout blíž k letišti. Prohra nastane několika způsoby: přeletíte-li letiště, nestihnete-li doletět k letišti do okamžiku, v němž se vaše výška dostane na nulu, narazíte-li do cizího letadla, nakloníte-li letadlo příliš nebo nemáte-li při přistání splněny všechny podmínky. Na úspěšné přistání totiž potřebujete mít rovný náklon letadla, nižší rychlost, než jak jsou silné vaše brzdy, a aktivované všechny přepínače klapek a podvozku.

Není to příliš složité, cestu vám však bude komplikovat několik věcí, kvůli kterým si herní partii nemůžete dokonale propočítat a řídit svého spoluhráče. Tou hlavní jsou kostky. Veškeré akce, které ve hře budete vykonávat, jsou totiž řízeny těmito proradnými šestistěnkami. Například pokud chcete odstranit ze své trajektorie žeton letadla, musíte na akční pole komunikace s věží položit kostku, jejíž hodnota se rovná vaší vzdálenosti od žetonu letadla. Dvě z akcí se povinně musí vykonat každé kolo (náklon letadla a jeho rychlost), jiné budete dělat jen jednou za hru, avšak musíte na ně použít kostky o přesných hodnotách, a ještě ve správném pořadí.

Každý z hráčů má svoji zásobu čtyř kostek a během kola je musí všechny využít. Sky Team pracuje velmi dobře s poměrem náhody a taktiky. Kostkami totiž hodíte na začátku kola a můžete si tak naplánovat, co položíte kam a v jakém pořadí. Zároveň dostanete dvakrát během partie žeton, se kterým můžete libovolný počet kostek přehodit. A ještě je možné použitím jakékoliv kostky získat žeton soustředění, který vám umožní zvýšit nebo snížit hodnotu některé kostky. Ano, stále se, obzvlášť v posledním kole, může stát, že štěstěna při vás nebude stát, a i přes všechnu taktickou snahu v přistávání selžete. Častěji než vinou hry je to však vašimi špatnými rozhodnutími.

Proč bychom spolu měli mluvit? Vždyť jen přistáváme s letadlem!

Druhý velmi důležitý prvek hry je zakázaná komunikace. Nebo jak se to vezme, lepší je asi termín limitovaná. Se svým parťákem se můžete před hodem kostek každé kolo domlouvat na tom, co bude potřeba udělat a jak co nejlépe vyřešit překážky, které před vás Sky Team postavil. Jakmile však hodíte kostkami, již se o ničem týkajícím se hry bavit nesmíte.

Obvykle jsem velkým odpůrcem limitované komunikace v deskových hrách. Všemi tolik opěvovaná Hanabi byla v mojí deskoherní „kariéře“ první hra, kterou jsem prodala. A nebýt mi líto stromů, jež padly na její přípravu, i bych ji rituálně spálila. A všechny ty kooperativní hry, v nichž můžete naznačovat, co máte za karty, ale nesmíte je přímo ukázat… V nich toto pravidlo zcela ignorujeme a hrajeme s odhalenými kartami.

Limitovaná komunikace pro mě doposud fungovala jen v hrstce případů, mezi nimiž je The Mind: Souznění myslí, Odysea: Společně k deváté planetě a Hrdinové bez záruky. A nyní se k nim přidal Sky Team. Ty pauzy mezi koly, kdy si můžete naplánovat strategii, jsou pro komunikaci dostačující. Během kola je vám k dispozici další komunikační kanál a tím jsou, poněkud překvapivě, kostky. Pořadí, v němž je na střídačku s partnerem vyložíte, mu totiž může prozradit překvapivě mnoho o tom, jaké kostky vám pro to dané kolo padly. Díky skvělému poměru náhody z kostek a taktiky a skutečnosti, že nikdy přesně nevíte, co partnerovi padlo, je každá partie Sky Team velice napínavou a obzvlášť obtížnější letiště již nebudete dávat levou zadní. O to víc pak potěší výhra.

Co se skrývá v tajuplné přihrádce?

V souladu s moderním důrazem na ekologii Sky Team nekoupíte v obchodě zabalený do ochranného plastu. Jen na dvou delších stranách jsou umístěny průhledné nálepky. Odstranit bohužel bez poškození nejdou, ale alespoň je krabice vyrobena z pevného tlustšího kartonu, a tak při její přepravě nedošlo k žádnému poškození. Což se rozhodně nedá říct o všech hrách využívajících nálepky (například titulu Jízdenky, prosím! Paříž přeprava vůbec nesvědčila).

Samotná krabička má velikost podobnou té od legendárního Carcassonne. To je o něco větší, než je běžné u jiných dvojkovek, a takový Splendor Duel nebo Marabunta jsou výrazně skladnější. Rozhodně se však nedá říct, že by krabička byla plná vzduchu. Ona je vlastně poměrně hodně naplněna obsahem. Ten je jednoduchým kartonovým insertem rozdělen na dvě části. Po otevření krabičky se vám ukáží jen komponenty potřebné pro základní hru, kterou je pokus o přistání v kanadském Montrealu bez jakýchkoliv přídavných modulů. Druhá část komponent je vašim zrakům skrytá a podívat se na ně můžete teprve, až Montreal úspěšně pokoříte. Pokud si nechcete zkazit překvapení, vězte jen, že půjde o celou řadu přídavných modulů.

Vymazlená produkční stránka

Ze všech komponent je vidět, že studio Scorpion Masqué si na produkční stránce dalo velmi záležet. Všechny herní desky jsou dvojvrstvé (podobně jako v legendárním Scythe), jen si jednotlivé vrstvy musíte přilepit pomocí přiložených samolepek. Díky vzniklým prohlubním se vám nestane, že byste si neopatrným pohybem rozházeli značky a kostky po stole. Podobné dvojvrstvé desky by v dnešní době měly být samozřejmostí, bohužel je však vzhledem k vyšší ceně málokteré studio používá.

Skvělé jsou i jednoduché dřevěné žetony letadel a kávy. Ty jsou tak akorát malé, aby se kvůli nim nemusely zvětšovat ostatní komponenty, zároveň ale dostatečně velké pro pohodlný úchop. Kostky mají oblé hrany a pochválit musím i ikonografii a grafický design. Věc, která mě nadchla asi nejvíc, jsou zástěny pro hráče. Vzhledem k tomu, že je opravdu nutné, aby hráči navzájem neviděli své kostky, zástěny pro hráče musely být opravdu funkční. A ne jako ty malé a padající kousky papíru v ArcheOlogic, kterému jsem nefunkční zástěny vytýkala v nedávné recenzi. Ve Sky Team jsou asi nejlépe udělané zástěny, které jsem v nějaké deskovce viděla. Velice bytelné, velké, s krásnou ilustrací a připomínkami pravidel na vnitřní straně zástěny. A ještě si za ní připadáte jako pilot v opravdovém kokpitu. Zmínit musím i velký průhledný ukazatel náklonu letadla, který je opět jednoduchým, ale funkčním a krásně tematickým prvkem.

Téma, všude je to téma

A právě vysoká tematičnost je další prvek, který ze Sky Team dělá skvělou hru. Ono totiž být pilotem a kopilotem letadla je téma nejen atraktivní a v dnešním deskoherním světě i originální, ale také je cítit z každé komponenty a vlastně i mechanismů. Ano, základní premisa, kdy se ty dvě osoby za kniply letadla spolu nebaví, je poněkud nerealistická a, přiznejme si to, i děsivá. Ale když od toho odhlédnete, zbytek hry téma integruje velice dobře.

Všechny podmínky pro úspěšné přistání musí být splněny také ve skutečných letadlech. Dát si pro zvýšení koncentrace kávu asi dělá nejeden z nás. Letadlo, jež musí pro vyčištění trajektorie komunikovat s věží, i to, že tuto práci dělá především kopilot. Unikající palivo, nutný náklon pro průlet kolem horských štítů i boj s větry a silnými dešti jsou všechno prvky, které piloti zažívají. Díky tomu, jak moc je téma ve hře zastoupeno, věřím, že Sky Team se může stát jednou z těch her, na něž nalákáte i kamarády, kteří by se deskové hry běžně ani metrovou holí nedotkli.

Zahrajeme znovu?

Ačkoliv již základní hra je skvělou dvojkovkou, tvůrci se nezastavili jen u ní. Namísto toho, aby postupně vydávali rozšíření přidávající jeden nebo dva mechanismy, rovnou dali do základní krabičky hned několik přídavných modulů. Asi vám nic nebrání hrát s nimi hned od začátku, i přesto bych vám doporučila zkusit si alespoň poprvé mechanismy osahat v Montrealu a až poté se přesunout dál.

Každé z letišť, které v tajné přihrádce najdete, nabízí jiné výzvy. V Oslu si musíte hlídat palivo, v Praze využijete speciální schopnosti, v Riu de Janeiru s vámi lomcuje silný vítr a na Islandu si vyzkoušíte brždění na sněhu. V Paru máte na každé kolo jen minutu a při letu do Londýna vám do letadla dají stážistu, kterého během letu máte školit. Každou partii si tak můžete udělat právě tak těžkou nebo lehkou, jak se vám bude v daném okamžiku líbit. Milovníci letadel navíc ocení, že i při výběru výzev na různých letištích se autoři drželi reality.

Sky Team je kooperativní desková hra pro přesně dva hráče, v níž se stanete pilotem a kopilotem letadla a pokusíte se přistát na nejrůznějších světových letištích. Hra je řízena kostkami, nabízí však hned několik možností jejich úpravy. Partie jsou rychlé, ale velice napínavé a hra je vysoce tematická. Kvalitní a krásné provedení také potěší, stejně jako celá řada rozšiřujících modulů. Sky Team je zkrátka jednou z nejlepších dvojkovek na trhu. Tak si ji alespoň vyzkoušejte.

• téma na prvním místě
  • fungující limitovaná komunikace
  • skvělý poměr náhody a taktiky
  • obrovská znovuhratelnost díky přídavným modulům a letištím
  • i základní hra je dostatečně zábavná
  • funkční zástěny pro hráče
  • rychlé, ale velmi napínavé partie
  • dvojvrstvé kartonové desky
  • roztomilé dřevěné komponenty
  • i přes veškerou snahu vás náhoda může pěkně potrápit
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Téma

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.