Ani to netrvalo dlouho! Na Steamu právě probíhá druhý virtuální festival Next Fest roku 2025. V rámci něj se na oblíbené herní platformě objevily stovky dem všech možných žánrů. Vyzkoušet si můžete jak očekávané pecky, tak nenápadné indie hry, o kterých jste možná dodnes neslyšeli. V redakci Gaming Professors samozřejmě tento festival bedlivě sledujeme, takže vám opět můžeme přinést společný článek, ve kterém vám dáme tipy na dema hodná vaší pozornosti. Červnový Steam Next Fest odstartoval 9. června a potrvá až do pondělí 16. června. Užívat si jeho nabídku můžete až do pondělních 19:00, kdy celá akce končí.
Miroslav Libicher
Brutal John 2 / OldSchool Laws Team
Někdy před rokem jsem spokojeně vrněl u dema hry The Last Exterminator, která zcela otevřeně čerpá z Duke Nukema 3D. Jeho vývojáři však o sobě už dlouho nedali vědět, takže se docela bojím, že celý projekt je momentálně u ledu. Naštěstí je tady Brutal John 2, který těží ze stejných inspiračních zdrojů, ovšem volí výrazně jiné zpracování. Duke Nukem se tady zcela otevřeně cituje (“Damn, those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!”), ale designová filosofie sází na rozmáchlé levely a skoro nekonečné zástupy nepřátel. Ti jsou bohužel naprosto tupí a většinou se prostě jen bezhlavě valí vaším směrem. Jinými aspekty si mě Brutal John ovšem dokázal získat. Speciálně musím vyzdvihnout zbraně - je jich hodně, jsou velmi silné, je zábava je používat a demo vás nechá vyzkoušet prakticky všechny. Ve větším rozsahu si tento staromilský mix nadsazené brutality, černého humoru a popkulturních narážek budeme moct užít již brzy. Od 22. července tohoto roku vstoupí Brutal John 2 na Steamu do režimu předběžného přístupu.
Neon Inferno / Zenovia Interactive
Buďte zticha a vezměte si moje peníze! Přesně to se mi chtělo křičet, když jsem viděl první screenshoty z run and gun akce Neon Inferno a všimnul jsem si, že na ní pracuje tým Zenovia Interactive, který již retromilným hráčům nadělil parádní akční skákačku Steel Assault. Tu s chystanou novinkou pojí nádherný pixel art propojující estetické konvence třicetidvoubitových 2D her s moderními technickými možnostmi. Originálním prvkem je fúze klasické akční skákačky s 2D rail shooterem, kde jde především o přesnou mušku. Oceňuji také, že hra nabízí hned několik úrovní obtížnosti, díky čemuž je vhodná nejen pro hadcore hráče, ale také pro nováčky. Nebo pro fanoušky arkádových klasik, kteří se ovšem chtějí především kochat kyberpunkovými scenériemi a nikoli se nervovat u náročných soubojů s bossy. Neon Inferno má vyjít 2. října tohoto roku, prozatím pouze na Steamu.
Cleared Hot / Not Knowing Corporation
Vybavujete si sérii Strike (Desert Strike, Jungle Strike, Urban Strike, Soviet Strike a Nuclear Strike)? Šlo o zábavné střílečky s izometrickým pohledem, v nichž jste ovládali bojový vrtulník, brázdili po mapě, ničili nepřátelské základny, zachraňovali vojáky a vyzvedávali náklad. Přesně to samé děláte i v Cleared Hot. Tvůrci ovšem nevsadili pouze na čistou nostalgii a přidali do hry ještě moderní fyzikální model. Takže třeba strážní věže se uspokojivě hroutí, když do nich napálíte rakety. Hlavně ale můžete kreativně využívat přepravní lano. Jak si třeba poradit se zástupy útočících ozbrojenců, když nemáte žádné náboje? Třeba tak, že vezmete do závěsu auto, rozletíte se vpřed plnou rychlostí a ve vhodnou chvíli nebohé vozidlo vypustíte, takže skončí v divokých kotrmelcích a protivníky smete. Je to velká zábava a už se nemohu dočkat, až někdy v průběhu toho roku Cleared Hot vyjde v plné verzi.
Burning Sword: Death Sun / Nomadic Games
Mám rád, když videohry odrážejí lokální či regionální kulturní prvky. Čínský literární a filmový žánr wu-sia (pchin-jinem wuxia), který si můžeme představit jako obdobu evropských rytířských románů, si přitom o herní zpracování vyloženě říká. Zatím mou touhu po podobných hrách naplňovali především vývojáři z Číny či Tchaj-wanu. Stačí vzpomenout lehce erotickou rubačku Bloody Spell, RPG série Gujian a Xuan-Yuan Sword, extrémně úspěšnou soulsovsku Black Myth: Wukong, nebo třeba Sword and Fairy 7 (které více čerpá ze sesterského žánru sien-sia). O další přírůstek mezi vizuálně vytříbené akční hry ze světa Ťiang-chu, v nichž se bojovníci pohybují ladnými, plachtivými skoky a využívají krom mečů i životní energii čchi, se postaralo studio Nomadic Games sídlící v thajském Bangkoku. Ve hře budete ovládat válečníka Čanga I-siena, jehož žene dopředu touha po pomstě za smrt jeho rodiny. Ač nejde o soulslike, slibuje Burning Sword pořádně tuhou obtížnost. A k tomu plynulé souboje a pěknou grafiku inspirovanou hlavně hongkongskými wu-sia filmy z 90. let. Ve třetím kvartále tohoto roku by hra měla vstoupit do režimu předběžného přístupu.
Metal Eden / Reikon Games
Polské indie studio Reikon Games už nám svým debutem Ruiner dokázalo, že si velmi dobře rozumí s propracovanou kyberpunkovou estetikou a hratelností založenou na zběsilém střílení za neustálého pohybu. Chystaný Metal Eden v mnoha ohledech Ruinera připomíná, ovšem tentokrát již nejde o izometrickou twin-stick střílečku, ale arénový first-person shooter s důrazem na parkour. Hráč ovládá bojovou androidku jménem Aska, která má ve výbavě kromě střelných zbraní také záchytný hák, jetpack a schopnost běhat po zdech. Vizuální a audiální zpracování je výborné, takže doufejme, že dostatečně zajímavá a pestrá bude nakonec i hratelnost. Metal Eden vychází ve třetím kvartále tohoto roku, a to na PC a současných generacích konzolí PlayStation a Xbox.
Of Lies and Rain / Castello
Vybavujete si VR střílečku Ark and Ade, kde bojujete proti umělé inteligenci ve virtuálním světě, který si svou estetiku půjčil třeba od filmového Trona? Italské indie studio Castello se tentokrát rozhodlo kyberpunkový boj proti inteligentním počítačům pojmout daleko ambicióznějším způsobem. V Of Lies and Rain se probouzíte v postapokalyptickém světě se ztrátou paměti a dozvídáte se, že jste jeden z mála lidí, v jejichž moci je vzbouřenou AI zastavit. Hra se silně inspiruje Half-Lifem, takže vás čeká propracovaná fyzika, environmentální hádanky, vtahující atmosféra i stylová grafika. Podle poměrně rozsáhlého dema to skutečně vypadá, že by Of Lies and Rain mohlo být titulem na podobné úrovni jako třeba vynikající Vertigo 2. Uvidíme již někdy v tomto roce, kdy hra vstoupí do předběžného přístupu.
Nikola Mrázová Erlebachová
Herdling / Okomotive
Tvorba švýcarského nezávislého studia Okomotive mi je moc dobře známá. Po excelentní sérii FAR se tvůrci mírně odklání od konceptu osamocené cesty napříč zničeným světem, přesto si stále zachovávají svůj osobitý rukopis. Herdling je vysokohorské dobrodružství se stádem tuze roztomilých, buvoly připomínajících, zvířátek směrem k tajuplnému cíli na vrcholu světa. Horské stezky a strmé srázy vám do cesty postaví nejen přírodní překážky, ale také nenáročné logické puzzly. Coby mladý pastevec musíte své stále se zvětšující stádo ochránit a dovést bezpečně do cíle za doprovodu podmanivého audiovizuálu, jak to tvůrci moc dobře umí. Ovládání pohybu stáda je sice trochu nemotorné, přesto je skutečně na co se těšit. Jednotlivá zvířátka si můžete pojmenovat dle libosti, což je příjemný detail.
Herdling má vyjít během tohoto roku v zatím blíže nespecifikovaný termín.
Hell is Us / Rogue Factor
Na to, abyste si uvědomili, že největší hrozbu pro lidstvo představuje lidstvo samo, nemusíte být kdejaký myslitel. Když občanská válka zpustošila krajinu a rozdělila zemi na různé tábory, po regionech se navíc začaly potulovat záhadní a tuze nepřátelští tvorové, na něž jsou moderní zbraně krátké. Hell is Us vás vrhne přesně doprostřed tohoto chaosu bez jakékoliv navigace. Budete tak odkázáni sami na sebe a své instinkty. Kromě intenzivního boje s zbraněmi na blízko, jako jsou meče, sekery a další spíše středověké vybavení, si vývojáři z Rogue Factor zakládají rovněž na objevování tajemného světa svým vlastním tempem a na vlastní pěst.
Vysoce atmosférický svět Hell is Us na vás čeká už 4. září 2025 na PC, PlayStationu 5 a Xboxu Series X/S.
Morbid Metal / SCREEN JUICE
Kousek za našimi hranicemi se v Německu rýsuje zajímavý projekt coby akční roguelite řežba s roboty. Koho by nelákalo popustit uzdu a rozsekat na malé kousíčky doslova hordy nepřátel poháněných elektrickými obvody. V Morbid Metal dostanete na výběr ze čtyř postav s různým typem arzenálu, což bude klíčové pro odlišné herní mechaniky. Vybírat si mezi nimi však nebude zapotřebí. Pouhým stiskem tlačítka se stačí přepnout za jednoho z bojovníků a využívat jeho jedinečné dovednosti tam, kde je to zapotřebí. Tato rychlá akce se nebojí vás vhodit přímo do víru boje a čekat, kdy vám dojde dech, abyste dostali další šanci. To vše za doprovodu drsňácké hudby, se kterou to jde rázem snáz.
Morbid Metal vychází už 20. srpna 2025 v rámci předběžného přístupu na PC.
MIO: Memories in Orbit / Douze Dixièmes
Roztomilá metroidvania, to je moje. Vezměte malého rozkošného robůtka, dejte mu do rukou sečnou zbraň a pošlete ho objevovat tajuplný svět… to je panečku zápletka. MIO totiž vyrazí na průzkum obrovského plavidla, tedy jakési vesmírné lodi, na které se stroje vymkly kontrole. Technologická archa je poseta nepřáteli, kteří se vás pokusí zastavit za každou cenu. Možná to však nebudou oni, kdo vaši cestu ukončí. Hra MIO: Memories in Orbit vás provede spletitými chodbami na pozadí malebného kresleného vizuálu.
Co se na lodi skrývá za záhady, to odhalíte ještě letos. MIO: Memories in Orbit má vyjít během roku 2025. Bohužel datum vydání zůstává stále záhadou.
Matěj Malchar
Stronghold Crusader: Definitive Edition / Firefly Studios
Fanouškům historických real-time strategií jistě netřeba Firefly Studios představovat. Jejich legendární titul Stronghold, který skvěle balancoval stavbu hradu s obléháním nepřátel a do toho utrousil nejednu legendární hlášku, si vysloužil slova chvály po celém světě. Stejné chvály se v roce 2023 dostalo remaku původního Strongholdu s podtitulem: Definitive Edition. V něm vývojáři přepracovali stařičký originál do moderního kabátku jak po hratelnostní tak i grafické stránce. Spolu s tím také do hry nějaký ten obsah přidali, konkrétně dvě kampaně. Nyní se stejné péče dostává odbočce od hlavní série, Stronghold Crusader, z dob křížových výprav.
Z hlediska nového obsahu se můžeme těšit na nové padouchy, jednotky a nové kampaňové mise. V demu jsem měl možnost si nové jednotky vyzkoušet a myslím, že hru pěkně oživí. Stejně jako Stronghold: Definitive Edition pak Crusader obsahuje českou lokalizaci v podobě titulků, nicméně v demoverzi působila místy strojově a mám lehké obavy o výslednou podobu překladu.
Puffin Parcel Post / AhoyByte
Kurýrní služba, jejíž personál tvoří hromada papuchalků. Zní to šíleně? Možná. Nicméně v Puffin Parcel Post budete mít právě tyto opeřené kurýry na starost. Za pomoci rozsáhlé sítě poštovních poboček, antén nebo urychlovačů pohybu bude vaším úkolem co nejefektivněji přepravovat balíčky napříč rozrůstajícím se ostrovem. Během jednotlivých úrovní za efektivní dodávky obdržíte poštovní známky, za které následně kupujete vylepšení pro svou společnost a neustále svoji přepravní síť optimalizujete, abyste dosáhli stále rostoucích denních cílů. Z toho, co jsem měl možnost hrát, si Puffin Parcel Post představuji jako nenáročnou oddechovku, u které strávím nejedno volné odpoledne a královsky se u toho pobavím.
Vydání hry je naplánováno na tento rok na PC a mac OS.
Silicomrades / Outside the Fox
Dělnice, dělníci, soudruzi! Sešrotují vás! A proto je potřeba postavit se vládě na odpor a vybojovat si svobodu! Ve hře se ujmeme rolí dvou robotů, jež má každý odlišné vlastnosti a proto na cestě za svobodou musí spolupracovat. Cestou napříč fiktivním státem Lawtvie potkají mnoho bratrů, ale i nepřátel. Budou se u toho rozpadat i dávat dohromady. A to nejlepší? Radost ze hry můžete sdílet s kamarády, jelikož hra je designována jen a pouze pro kooperativní hraní ve dvou hráčích. Tento fakt nám v demu vývojáři připomněli vtipnou propagandou a je důležitou součástí hratelnosti. Roboti se totiž od sebe nesmí vzdálit, jinak nemůžete ve hře pokračovat. Myslím, že tento fakt přidá na výzvě a donutí hráče o soubojích a hádankách přemýšlet zase trochu jinak. Za zmínku také stojí fakt, že se jedná o českou hru, za kterou stojí skupina nadšenců, kteří si v průběhu sedmi let vytvořili svůj vysněný titul.
Vydání Silicomrades bychom se měli dočkat 20. 6. 2025 na PC
TRON: Catalyst / Bithell Games
Co kdyby byla vaše existence smrštěná na pár řádků kódu? Mysleli byste si, že bude všechno jednodušší. Ve světě TRON: Catalyst je to ale přesně naopak. Tento titul ze světa známé filmové a herní série TRON kombinuje prvky RPG a akční mlátičky spolu s žánrem roguelike a přináší nám po dlouhé době solidní zážitek z tohoto virtuálního neonového světa. S programem jménem Exo se za pomoci svých zvláštních schopností vydáváte odhalit tajemství sítě Arq a ideálně se u toho „nerozpadnete“. V demu jsem měl možnost vyzkoušet si úvodní část hry včetně legendárních diskových arénových soubojů a dosyta jsem si jeho hraní užil. Otázkou zůstává, jestli si stejné tempo hra udrží i v rámci své plné verze.
TRON: Catalyst vychází 17. 6. 2025 pro PC a macOS.
Petra Svobodová
The Drifter / Powerhoof
The Drifter od australského studia Powerhoof je adrenalinová point and click adventura, která vás vtáhne do bizarního světa plného konspirací a násilí. Ujmete se role Micka Cartera, tuláka, který se stal svědkem vraždy a následně byl zavražděn sám. Jeho vědomí se ale vrátí zpět těsně před smrtí a Mick je díky tomu vtažen do sítě lží, intrik a tajemné společnosti.
Titul The Drifter se pyšní rychlým tempem a svižným vyprávěním. Klasické hádanky jsou zasazeny do realistického kontextu a slouží spíše jako pojivo pro dynamický příběh. Budete vyrábět Molotovovy koktejly, vyslýchat zkorumpované chirurgy a unikat z nebezpečných situací s minimem času na rozmyšlenou. Tento titul vás jistě zaujme především atmosférou a syrovostí příběhu, který nešetří brutalitou a temnými momenty, jež jsou typické pro noir styl. Datum vydání tohoto titulu je již 17. července letošního roku.
Hotel Galactic / Ancient Forge
Hotel Galactic od studia Ancient Forge je příjemná budovatelská strategie, ve které se ujmete role manažera vesmírného hotelu. Vaším úkolem je přilákat co nejvíce mimozemských turistů tím, že budete stavět luxusní pokoje, zábavní podniky, restaurace a další služby, které uspokojí rozmanité potřeby a chutě vašich hostů. Každá mimozemská rasa má své specifické požadavky na stravu, zábavu a ubytování, takže se musíte neustále rozhodovat, jak co nejlépe vyvážit spokojenost všech.
Titul Hotel Galactic nabízí roztomilou grafiku, chytlavý soundtrack a relativně nenáročný, ale zábavný hratelný systém. V mnoha ohledech připomíná klasiky jako Project Hospital, ale s vesmírnou tématikou. Tento titul je skvělá volba pro všechny hráče, kteří hledají nenáročnou budovatelskou hru s humorným nádechem a příjemným vizuálním stylem. Plánované datum vydání pro tuto hru je již 24. července.
Demonic Mahjong / Boxed Lighting Games
Demonic Mahjong od Boxed Lighting Games je lákavá variace na klasickou deskovou hru, která vás vtáhne do temného fantasy světa. Místo tradičních symbolů najdete na kamenech démonické bytosti a okultní motivy, což hře dodává gotickou atmosféru. Princip hry zůstává stejný – odstraňujete páry stejných kamenů – ale vizuální zpracování a temný soundtrack vytvářejí pohlcující a jedinečný zážitek.
Vývojáři, Boxed Lighting Games, se proslavili svým citem pro detail a kvalitní grafiku, přičemž Demonic Mahjong není výjimkou. Propracované textury a animace oživují démonický svět. Jedním ze zajímavých prvků je i progresivní obtížnost, která vás neustále nutí se zlepšovat a strategicky plánovat každý tah. Naleznete zde také různé herní módy, což zajišťuje, že vás tento titul jen tak neomrzí. Pokud hledáte netradiční a vizuálně podmanivou verzi Mahjongu, tahle hra vás rozhodně bude bavit. Titul by se měl objevit již červenci letošního roku.
Glaciered / Studio Snowblind
Glaciered od Studia Snowblind je atmosférická free-roam hra zasazená do postapokalyptické budoucnosti, kde je Země pokrytá ledem a mořští draví tvorové ovládají zamrzlé oceány. Hráči se v žijí do role Tuai (tvora, jenž se vyvinul z ptáků), který se učí nové schopnosti, aby přežil v tomto nehostinném prostředí. Graficky působivá hra nabízí pohlcující zážitek z průzkumu zamrzlého světa.
Vývojáři ze Studia Snowblind se inspirovali u her jako Subnautica. Titul Glaciered ovšem přináší unikátní koncept evoluce a agility, kde se tvor prohání ledovými útesy a propastmi s neobvyklou lehkostí. Jedním z nejzajímavějších prvků je dynamická evoluce postavy, která se přizpůsobuje okolí a učí se nové dovednosti na základě interakce s prostředím. Otázkou zůstává, jak Studio Snowblind dokáže naplnit potenciál tohoto ambiciózního projektu a nabídnout hlubší příběh a mechaniky pro dlouhodobou zábavu. Datum vydání titulu je prozatím naplánované na třetí čtvrtletí tohoto roku.
Tituly, které se nevešly do užšího výběru, ale stojí za váš čas
RUSHING BEAT X: Return Of Brawl Brothers