V pasti - úvodka

V pasti – budete V pasti

28. 11. 2023

Bezradnost, snaha dostat se ven, třetina Activit, pasti, troll, upír, mumie. To je jen pár slov, jakými by se dala definovat párty hra V pasti. Nenápadný titul je nejen skvělý na rozjezd každého kvalitního mejdanu, ale také dokáže zavařit mozek a otestovat v některých případech i to nejhlubší přátelství. Čím? Slovy, nápovědami a možností ošálit soupeře, kteří na vás nastražili pasti. Titul v České republice distribuuje vydavatelství REXhry (Vesnička, Momidži, Draci v práci). Jeho oficiálním tvůrcem je trojice Martin Hrabálek, Michal Požárek a Jan Březina, u nichž se jedná prakticky o prvotinu.

Nádherná krabička symbolizující dobrodružství v dungeonu

Začnu zostra a upřímně řeknu, že z designu krabice nejsem vůbec nadšený. Mně osobně evokuje nějakou miniaturní kampaň Dračího doupěte, v níž se v roli různých postav utkáte s monstry, která na vás V pasti čekají. To by asi nebylo úplně to nejhorší. I vizuál komponentů, jaké najdete uvnitř, působí jedním slovem dětsky. K tomu se ale dostanu trošku níže, až vám vysvětlím systém hry, abyste pochopili, proč je to vlastně špatně.

V krabičce najdete pět figurek příšer, čtyři knihy, deset karet kleteb, pět karet příšer, dvě doslova libové tužky, přesýpací hodiny, dvě pochodně, dvě figurky týmů, sedm oboustranných destiček místností, padesát karet se slovy a to hlavní, bloček na psaní pastí. Do krabičky se to vše nádherně vejde a skladnost je tak perfektně zaručena. Vše je vyrobené, kromě plastových držáků na figurky, z pevného kartonu. Pro párty hru naprosto dostačující.

Jelikož desková hra V pasti obsahuje jen pár komponentů, příprava je blesková. Figurky týmů se ve stojáncích postaví do první místnosti. Ty se staví dle číslic na nich viditelných (většinou se začíná ve třetí místnosti a jde se do sedmé). Do dvou místností se položí lícem dolů kartičky kleteb, abyste nevěděli, co na vás čeká, a do finální se náhodně vylosuje jedna z příšer, kterou budete muset porazit. Na výběr je troll, upír, mumie, drak a démon. Každý tým dostane bloček a knížku na slova. Začínající hráč navíc vyfasuje pochodeň v barvě svého týmu. Hotovo, vyrážíme do dungeonu.

Jak se tedy V pasti hraje?

Jedná se o vzdáleného příbuzného slovního napovídání v Aktivitách. Hráči se rozdělí na dva týmy a ve svém družstvu vždy jeden napovídá přiřazené slovo. Zní to velmi jednoduše, že? Nebyla by to ale desková hra, kdyby neměla nějaký ten háček. Tím samozřejmě je dostat vás do pasti. On na vás totiž soupeřův tým vše pečlivě plánuje a snaží se vyhnout pořekadlu: „Kdo jinému jámu kopá, sám do ní bagr.“

Jak to funguje? Můj tým se rozhodl, že soupeři vybereme slovo „štětec“. Vymyslíme tak k němu pasti, respektive slova, jaká určitě použije soupeřův „napovídač“. Pro štětec určitě platí malování, vodovky, obraz. Jednoduché. Druhý tým začne hádat, jakmile se otočí přesýpací hodiny. Ten, co napovídá, řekne: „Malujete s tím.“ Je tam! Vyhráváte! Soupeř spadl do pasti a dál v dungeonu nepokračuje. ANI VY ALE NE! Jen jste zastavili jeho postup.

Oba týmy se posouvají dál pouze v případě, že uhádnou správně slovíčko, a pokud nikoliv, zůstává se stát. Vítězem by měl být ten tým, jenž porazí příšeru, tedy uhádne slovo i přes podmínky, které jsou na ní nastavené a fungují stejně jako kletby. Jako například, že hráč musí říct nápovědu na pouze jeden nádech. Množství pastí se liší dle postupu. Začínáte na třech a množství se zvyšuje. Čím více pastí, tím je postup složitější.

Rozhodně se budou bavit všichni, kromě dětí s doporučeným věkem

Hra není vůbec složitá, což jste určitě pochopili. Komplikovaná začne být ve chvíli, kdy musíte obejít šest pastí, aniž byste do nich spadli. To už bývá hardcore. Jistě, titul se dá očůrat osobními vztahy, tedy u vlaku nebudu říkat „strojvedoucí“, ale místo toho řeknu: „Jaká je práce tohoto kamaráda?“ Nicméně jedna partie se může klidně natáhnout na více než jednu hodinu.

Můj problém je design a určený věk. Už jsem na to poukázal u vzhledu krabičky. Skrývá se v ní trošku jiná hra, než se na první pohled může zdát. Svým vizuálem působí, že je dělaná pro malé děti. Jen se podívejte na obrázky příšer a takového třicátníka jistě jen tak netrkne, že tuhle deskovku fakt musím mít. To ale není vše.

Věkově je hra V pasti určena pro děti od osmi let. Tady jsem se skutečně musel zamyslet. Osmiletí mají dokončené dva roky základní školy a netuším, jak by jejich partie musela s omezenou slovní zásobou vypadat třeba u slovíčka, jako je korbel. Reálně si troufnu říct, že správný věk je kolem jedenácti až dvanácti let.

V pasti je jedno velmi příjemné překvapení z našich deskovkářských končin. Nebudu lhát, ta hra je velmi dobrá. Princip je jednoduchý, cena nikterak přemrštěná, na začátek párty ideální a celé balení je skladné. Bohužel mi je trnem v oku vizuál. Krabička mi symbolizuje DnD kampaň a vnitřek zase první stupeň základní školy, pro nějž tato deskovka reálně není, a to je sakra škoda. V pasti Junior by totiž mohla být zajímavá cesta.

• skvělá rozjezdová párty hra
  • velmi snadná hratelnost
  • utužíte si vztahy s přáteli