TOP 12 nejvýznamnějších rallye her - titulka

TOP 12 nejvýznamnějších rallye her

22. 9. 2025
Zdroj náhledu: Sega, ChatGPT

Rallye patří k druhům motorsportu, které se začaly rozvíjet relativně brzy po vynálezu automobilu. Pro řidiče a jejich týmy představuje extrémní test schopností, pro diváky zase vzrušující podívanou. Silné závodní speciály vycházející z konstrukce sériových vozů, které můžeme běžně potkávat na silnicích, se ve vysoké rychlosti pohybují po křivolakých a úzkých tratích, projíždí zatáčky smykem, skáčou na terénních nerovnostech a zdolávají šotolinu, bláto i sníh. Není divu, že rallye přitahuje také hráče, kteří tento adrenalinový sportovní zážitek mohou okusit z pohodlí a bezpečí svého pokoje. 

V následujícím přehledu si připomeneme dvanáct titulů, které by žádný fanoušek rallye a závodních her neměl minout, protože představují klíčové milníky žánru. Jde téměř výhradně o hry produkované evropskými týmy, neboť právě Evropa je regionem, kde je rallye zdaleka nejpopulárnější. Zhruba polovina jich pochází z 90. let. To bylo totiž období, kdy byl tento sport na vrcholu oblíbenosti a zároveň se velmi prudce rozvíjel videoherní trh. Zaměřili jsme se na hry, kde rallye závodění tvoří dominantní náplň. Nebrali jsme tedy v potaz specializované módy ve hrách jako Forza Horizon nebo Gran Turismo.

1) Lombard RAC Rally (1988)    

Tak tady to všechno začalo. Lombard RAC Rally je zřejmě první hra, která se pokusila zprostředkovat věrný zážitek z rallye závodění. Inspirací jí byla oficiální Velšská rallye, jejíž kořeny sahají až do roku 1932 a která byla desítky let součástí Mistrovství světa. Hra je samozřejmě výrazně limitována technologiemi své doby. Na PC nabízí CGA (4 barvy) a EGA (16 barev) režim a zvuk pouze přes PC speaker. Na počítačích Atari ST a Commodore Amiga vypadá a hlavně zní o něco lépe. I tam však využívá škálování jednoduché 2D grafiky, které má budit dojem trojrozměrného prostoru. Hra dovoluje pouze pohled z kabiny vozu. Navigátor ovšem nedává žádné instrukce, pouze drží v rukou mapku, která ani nekoresponduje s projížděnými úseky. Hru vydala pod labelem Mandarin Software britská společnost Europress. Položila tak základ neformální sérii, o níž se v tomto článku ještě párkrát dočtete.

2) Sega Rally Championship (1995)    

Jedná se o jednu z průkopnických her pro arkádové automaty a zároveň nejvýznamnější rallye titul, který nevznikl v Evropě, ale až ve vzdáleném Japonsku. Šlo o jednu z prvních plně texturovaných závodních her ve 3D a ve své době ohromovala technologickou vyspělostí. Především se jí ale podařilo bravurně spojit arkádovou zábavnost s realistickými prvky. Nejezdí se podle skutečných pravidel rallye, ale na trati jsou s vámi přítomni vaši soupeři a musíte v šibeničním čase projíždět checkpointy. Sega Rally Championship je zábavná a přístupná, zároveň však simuluje trakci na různých površích, odstředivou sílu či přenášení váhy mezi nápravami. Kvalitní port vyšel na konzoli Sega Saturn, již podstatně slabší byla verze pro PC. 

3) Network Q RAC Rally Championship (1996)    

A jsme zpátky u společnosti Europress a její volné série z Velšské rallye. V roce 1996 vyšel její celkem třetí díl, který si vzali na starost vývojáři ze studia Magnetic Fields. Těm se podařilo vytvořit zřejmě úplně první komplexní a realistickou rallye, která má vše, co od toho žánru čekáte: pěknou 3D grafiku, propracovaný jízdní model, pečlivě rekonstruované skutečné tratě, možnost před závodem nastavovat parametry auta a dodržování základních pravidel rallye. Network Q RAC Rally Championship ve své době okouzlovala také krátkými videoklipy zachycujícími skutečné závody. Kromě klasické rallye můžete závodit i v uvolněnějších módech. O rok později vyšlo ke hře rozšíření The X-miles a zároveň byla následována přímým (a velmi podobným) pokračováním International Rally Championship. To již podporovalo 3D akcelerátory a vyšlo také pro původní PlayStation (pod názvem Tommi Mäkinen Rally).

4) Screamer Rally (1997)    

Screamer Rally byl původně plánován jako pouhé rozšíření pro o rok mladší titul Screamer 2, s nímž sdílí totožný engine, fyziku, grafiku i hratelnost. V tomto přehledu mu ovšem dávám přednost, neboť nabízí jízdu autentickými rallye vozy (resp. jejich nelicencovanými napodobeninami), zatímco ve Screamerovi 2 se po šotolinových tratích proháněly sporťáky, které se skutečných rallye závodů nikdy neúčastnily. Obě zmíněné hry jsou každopádně dosovskou odpovědí na Sega Rally Championship a lákají na adrenalinové arkádové závodění, v němž tratě připomínají vizuálně atraktivní horskou dráhu. Screamer Rally se mohl chlubit zábavným jízdním modelem a skvělou grafikou. Jako první díl série také přinesl podporu 3D akcelerátorů (do dvojky byla doplněna zpětně patchem). 

5) V-Rally (1997)    

Arkádově orientovaná hra od francouzské společnosti Infogrames zaznamenala po vydání na první PlayStation vynikající komerční ohlas. Tedy alespoň v Evropě. V Americe, kde hru vydala společnost Electronic Arts, k dobrým prodejům nepomohlo ani přejmenování na Need for Speed: V-Rally. Evropský úspěch i tak stačil na odstartování dnes již čtyřdílné série s několika mobilními spin-offy. V-Rally je známé pro velké množství tratí, vysokou náročnost a také kontroverzně přijaté citlivé ovládání. Chování vozů vývojáři konzultovali s úspěšným finským závodníkem Arim Vatanenem. K originálu později přibyly také porty pro PC a Nintendo 64. 

6) Colin McRae Rally (1998)    

Colin McRae Rally od věhlasných Codemasters byl zlomovým dílem, které představilo realistické rallye závodění masám a započalo dodnes nejikoničtější sérii svého subžánru. Tvůrcům se podařilo přesvědčivě skloubit autentičnost a přístupnost. Ovládání vozů na zapeklitém terénu není jednoduché, ale dá se poměrně rychle naučit tak, aby hraní nebylo frustrující. Colin McRae Rally je dodnes jednou z nejznámějších franšíz v historii závodních her. 

7) Mobil 1 Rally Championship (1999)    

A jsme tady potřetí s Velšskou rallye a vydavatelskou společností Europress (nyní již přejmenovanou na Actualize)! Na vývoji tohoto milovaného a dodnes hraného titulu se opět podepsal tým Magnetic Fields, který se postaral také o předchozí dva díly. Mobil 1 Rally Championship (známá také pod názvem Rally Championship 2000) ve své době zaujala špičkovou, realisticky působící grafikou a autentickými tratěmi, které se táhnou třeba přes 40 kilometrů. Dalším výrazným rysem hry je nekompromisní model poškození, který hráče vytrestá za nešikovné manévry. Verze pro PlayStation je obecně považována za výrazně slabší než ta pro PC. 

8) Rally Trophy (2001)    

Jedná se o debut nyní již kultovního finského studia Bugbear Entertainment, které nám přineslo série FlatOut a Wreckfest. Titul vyniká také tím, že jako jedna z mála závodních her zpracovává historické období motorsportu. Konkrétně je možné závodit vozy z 60. a 70. let, které se vyznačují pohonem jedné nápravy (nechybí mezi nimi ani Alpine A110 či Lancia Stratos). Jde o odvážný krok i proto, že právě 70. léta byla zlomovým momentem, kdy si rallye začalo získávat širší popularitu mezi diváky. Podobně jako následující hry od Bugbearu má Rally Trophy pokročilý fyzikální model a skvělou grafiku. V recenzích byla svou kvalitou srovnávána s oblíbeným simulátorem Grand Prix Legends, který se věnuje závodům Formule 1 v roce 1967. 

9) WRC: World Rally Championship (2001)    

Oficiální licencovanou sérii Mistrovství světa v rallye jsme samozřejmě nemohli minout. Známá je zejména z pozdějších multiplatformních dílů, o něž se staralo studio Milestone a později Kylotonn (KT Racing). Nicméně začátek je jeden a úplně první díly této série, exkluzivní pro PlayStation 2, vyvinuli britští Evolution Studio (později známí díky titulům MotorStorm a Driveclub). WRC: World Rally Championship, někdy uváděné jednoduše pod zkratkou WRC, lákala především na realismus a autentičnost. Na Gaming Professors jsme pro vás zrecenzovali moderní díly WRC 10 a WRC Generations.

10) Rallisport Challenge (2002)    

Než se švédské studio DICE proslavilo sérií Battlefield, věnovalo se hodně závodním hrám. RalliSport Challenge bylo jedním z launchových titulů původního Xboxu a samotný Microsoft jej výrazně propagoval jako demonstraci výkonu své konzole. Díky tomu se hra setkala s výrazným úspěchem i ve Spojených státech, kde hráči rallye tolik naklonění nejsou. Pro mnoho z nich se jednalo o iniciační titul, který ukázal, že závody nejsou jen o NASCARu či formulích. RalliSport Challenge nevyniká jen krásnou grafikou, ale také pestrostí nabízených disciplín. Kromě klasického rallye si lze vyzkoušet třeba závody do vrchu, rallycross nebo jízdu po ledu. Tato pestrost ve spojení se spíše arkádovým modelem řízení dělá ze hry jakéhosi předskokana pozdější (sub)série DiRT. Hra po pár měsících vyšla i na PC, zatímco ještě o něco lépe hodnocený druhý díl zůstal exkluzivitou pro Xbox. 

11) Richard Burns Rally (2004)    

Kdyby tenhle článek neměl v názvu TOP 12, ale jen TOP 1, přečetli byste si tady právě o Richard Burns Rally. Studio Warthog Games, které předtím pracovalo na zde již několikrát zmíněné sérii od Europressu (Actualize), hru vystavělo jako autentický simulátor kladoucí velký důraz na přesnou fyziku. Na konzultaci jízdního modelu kromě titulního Richarda Burnse pracoval i novozélandský jezdec Possum Bourne (tragickou shodou okolností oba závodníci zhruba v době vydání zemřeli – Burns na rakovinu, Bourne při dopravní nehodě). Richard Burns Rally je nekompromisní simulace, v níž hráč nemůže uspět, dokud se nenaučí zvládat reálné řidičské techniky používané v rallye. Právě kvůli vysoké obtížnosti byla hra v době vydání přijímána s určitými rozpaky, ale časem se z ní stal kult, který nemá srovnání. Milovníci závodních simulátorů ji dodnes považují za vůbec nejautentičtější převedení rallye na počítače a oddaná fanouškovská komunita k ní během let vydala obrovské množství dodatečného obsahu. Ten zahrnuje vylepšenou grafiku a fyziku, podporu virtuální reality, ale také spoustu nových vozů a tratí. Když se budete prohánět Škodou 130 LR ulicemi Zlína, navzdory 20 let starému grafickému enginu snadno zapomenete, že tohle není skutečnost. 

12) Colin McRae: DiRT (2007)    

Colin McRae: DiRT, mimo Evropu pouze DiRT, dorazil na PC a konzole 7. generace jen velmi krátce předtím, než titulní závodník tragicky zahynul při havárii helikoptéry. Již oblíbenou sérii od Codemasters posunul novým směrem a z přístupného simulátoru udělal atraktivní herní blockbuster. Záběr byl z rallye rozšířen na další offroadové motorsporty a hra zářila tehdy moderními grafickými efekty (včetně těch dnes již proklínaných, jako je přepálený bloom). Zaměření na spektákl a obohacení zážitku o další disciplíny přilákalo k sérii nové publikum.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.