DRAGON BALL THE BREAKERS – logiáš

DRAGON BALL: THE BREAKERS – získejte všechny koule!

4. 11. 2022

Už vás nebaví klasické kooperativní hry ve stylu Dead by Daylight a chcete něco nového? Máte rádi anime, ale víte, že her s touto tematikou je málo? Máte rádi sérii Dragon Ball a rádi byste si zahráli hru z tohoto světa? Pokud jste na všechny tyto otázky odpověděli ano, nebo alespoň na tu poslední, mám pro vás dobrou zprávu. Vývojáři ze studia Dimps Corporation pod záštitou společnosti Bandai Namco Entertainment připravili zbrusu nový kooperativní titul DRAGON BALL: THE BREAKERS. Cílem této recenze je říci vám, zda tento titul stojí za vaše těžce vydělané peníze.

Musím být fanouškem, abych si to užil?

DRAGON BALL: THE BREAKERS je podobný případ jako nedávno recenzovaný SD Gundam Battle Alliance. Obě hry mají poměrně velkou fanouškovskou základnu, jediný rozdíl je v tom, že série Dragon Ball je v západních státech dobře známá, zatímco SD Gundam nikoliv. To je samozřejmě velká výhoda pro Dragon Ball. Nejlepší na tom je, že k tomu, abyste si nový DRAGON BALL: THE BREAKERS užili, nemusíte znát celou sérii. Pokud ji znáte, titul si užijete o něco více, protože víte, kdo je Goku, Vegeta, Bulma, nebo dokonce Piccolo.

Hele, Trunks je tu taky

Před vstupem do hry si vytvoříte postavu a máte na výběr ze dvou pohlaví, mužského a ženského. Jakmile si vyberete, nemusíte se obávat, že by to mělo určitý vliv na hru, protože nemá. Dále si můžete také zvolit hlas, respektive vzdechy, co bude vaše postava vydávat. Upravíte si účes, velikost očí, ústa, nos a postavu jako takovou. Jakmile projdete úvodní konfigurací své postavy, Trunks – jedna z ikonických postav anime a mangy – vás uvede do světa, ve kterém se nacházíte. Tento úvod zároveň funguje jako tutoriál, během něhož Trunks vysvětluje, jak se Dragon Ball ovládá, což mi v některých případech trochu připomíná Dead by Daylight, i když v anime stylu s určitými rozdíly.

Po splnění několika prvních misí dorazíte na vesmírnou základnu Strážců času. Základna se automaticky stane vaším novým domovem, odkud se budete vydávat na své mise. Tato oblast také slouží k dalšímu přizpůsobení vaší postavy a účtu. Co se týče profilu, docela mě překvapilo, že DRAGON BALL: THE BREAKERS obsahuje sezónní odměny, které můžete znát z jiných podobných online her. Můžete si odemknout nové kostýmy nebo předměty, kterými vybavíte svého hrdinu. Abyste mohli postupovat a získávat lepší odměny, musíte plnit denní úkoly, jako je uběhnutí osm set metrů, nalezení dračích koulí nebo dokončení první hry. Zároveň můžete změnit vzhled postavy pomocí kadeřníka. Jakmile jste tedy byli na začátku vyzváni k vytvoření svého hrdiny, nemusíte nad ním trávit mnoho času, protože máte možnost ho kdykoliv později předělat… popřípadě na něj dát skiny postav

Pro získání nových doplňků nemusíte pouze zvyšovat úroveň v sezónní nabídce, protože je zde také obchodník, u kterého si je lze nakoupit za herní měnu Zen. Můžete si koupit trička, šortky, tepláky, boty, rukavice, batohy, nebo dokonce emotikony či hlasové nahrávky. Ohledně nositelných předmětů jsem moc nepochopil, jak jsou uspořádány, protože všechny předměty mají na sobě ikonickou dračí kouli, která zobrazuje čísla pomocí hvězdiček. Například si koupíte tričko, jež má zřejmě hodnotu pěti hvězdiček, ale nechápu, proč je toto číslování ve hře, když vám nepřináší žádné bonusy. Pokud je to tedy pouze ukazatel, že máte ve své sbírce tričko, s nímž se setkáváte často nebo je legendární, mohli vývojáři najít originálnější způsob.

Jako přeživší ti to natřu

Přestože DRAGON BALL: THE BREAKERS má příběh, nejdůležitějším aspektem je multiplayer, ve kterém se může sejít až sedm hráčů. Vaším hlavním úkolem jako přeživšího – můžete hrát i za lovce – je uniknout před nájezdníkem (jak se mu ve hře říká) pomocí časového superstroje. Všichni víme, jak takové kooperativní skupiny s neznámými lidmi obvykle vypadají, takže je tu i možnost ignorovat spoluhráče a dělat vše sám, jen je to o něco těžší. DRAGON BALL: THE BREAKERS má v současné době tři mapy rozdělené do šesti částí. Abyste vyhráli, musíte v každé lokaci sebrat energetický klíč a umístit ho na určené místo. Velmi se mi líbí, že se lokace s každou novou hrou mění, takže si je nemůžete snadno zapamatovat. Jakmile posbíráte všechny klíče, uprostřed mapy se spustí superstroj času. Celý proces aktivace se načítá poměrně pomalu, jeho rychlost se zvyšuje s tím, jak moc s ním interagujete… klečíte u toho a držíte tlačítko F.

Stroj času však může být nájezdníkem zničen a vy budete muset hledat jiné cesty, jak z místa uniknout. Při hledání klíčů můžete prohledávat léčivé bedny nebo získat radar pro usnadnění hledání potřebných nástrojů, jako třeba zbraně. Zároveň budete muset zachraňovat vyděšené civilisty a hledat již zmíněné dračí koule nebo dvě svítící kostky, které vám dávají schopnosti ikonických postav série. Odpověď na otázku, zda je zde Kamehameha, je jednoznačná: ano, je. Pokud nejste fanoušky Gokua a chcete místo něj Trunksovy schopnosti, je to možné, ale má to háček. Abyste mohli změnit schopnosti, jež vám byly přiděleny, musíte nejprve odemknout příslušné postavy. Postavy se získávají pomocí zařízení Spirit Siphon.

Aktivovat jej lze získáním stejnojmenných tiketů nebo herní měny Zen. Na rozdíl od nájezdníka, který má svůj vlastní automatický postup, mohou přeživší pouze zvyšovat svou úroveň. Pokaždé když vstoupíte do hry, začínáte od nuly. Musíte tedy prohledávat oblast, zachraňovat civilisty nebo sbírat dvě svítící kostky, jež fungují jako modifikátor síly pro zvýšení vaší úrovně, přičemž třetí je maximální. Proč potřebujete zvýšit svou úroveň? Právě proto, že můžete nastavit získané schopnosti od ikonických postav, od které úrovně je budete využívat. Například já osobně jsem měl Gokua s jeho Kamehamehou na první úrovni, takže jsem potřeboval nasbírat dostatek bodů, abych této úrovně dosáhl, zatímco Trunks byl na úrovni třetí.

Existuje možnost, že můžete vyhrát, aniž byste spustili stroj času, ovšem není to tak jednoduché. Jakmile získáte sílu postav, můžete začít bojovat s nájezdníkem, kterého lze porazit, jen očekávejte, že bude mít mnohem více životů než vy. Zároveň musíte počítat s tím, že propůjčené schopnosti jsou omezeny dobou, po kterou je můžete používat, a cooldownem, takže je nemůžete používat neustále. Cooldowny je možné vyřešit použitím energetických lektvarů, které zkrátí jejich trvání, ale je poměrně těžké je sehnat. Můžete si je koupit v automatech, ale proto potřebujete peníze a ty najdete v bednách… občas.

Za nájezdníka je to větší legrace

Osobně patřím ke skupině hráčů, kteří v podobných titulech raději přebírají roli zabijáka, protože je to obvykle větší zábava. Stejně jako v jiných hříčkách si můžete vybrat, zda budete nájezdník, nebo přeživší, ovšem v tomto ohledu se DRAGON BALL: THE BREAKERS podobá hře Friday the 13th: The Game. Abych to uvedl na pravou míru, v obou případech si můžete nastavit, že chcete být především zabijákem, ale málokdy se jím stanete. Dead by Daylight (nebo Evil Dead: The Game) je v tomto ohledu nejlepší, protože si vybíráte vraha, za kterého pak hrajete. Roli přeživšího získáte pouze v případě, že chcete hrát jako přeživší, bohužel Dragon Ball toto nenabízí, takže můžete očekávat, že většinu času budete běhat kolem beden a prozkoumávat je.

Pokud však budete mít to štěstí a dostanete šanci hrát za nájezdníka – Cell, Frieza, Spopovich, –, začíná ta pravá zábava. Osobně se mi Cell z nějakého důvodu zamlouval nejvíce, možná proto, že jsem jeho fanouškem už od dětství. Stejně jako přeživší má zabiják pasivní schopnosti. Cell má například automatickou evoluci, pohlcuje životy nepřátel nebo vás může najít pomocí Ki. Co se týče evoluce, každý nájezdník začíná ve své nejslabší verzi, což je v Cellově případě larva. Abyste se dostali k finální verzi – Cell –, musíte zabít jak ostatní hráče, tak NPC, která se skrývají v okolních bytech. Nejlepší na tom je, že jste ultimátní monstrum, takže můžete svými schopnostmi zničit celou čtvrť včetně sousedství. Zvýšením úrovně nebo krádeží dračí koule získáte nejvyšší sílu, která vám umožní kompletně zničit jednu ze šesti oblastí a zanechat po sobě jen lávu.

Bez chyb by to nešlo

Bohužel ani slavná série Dragon Ball není bez chyb. Největším problémem je, že hráči mezi sebou komunikují pouze pomocí emotikonů, které téměř nikdy nic neříkají. Neexistuje žádný chat ani integrovaná hlasová komunikace, což znamená, že přicházíte o možnost taktické debaty s přáteli. Velkým problémem je také přidávání vašich přátel. Z neznámého důvodu si v DRAGON BALL: THE BREAKERS nemůžete přidávat přátele globálně, a pokud chcete hrát s někým mimo naši zem, nemáte šanci. Pokud si nedej bože váš kamarád/ka nebo přítel/kyně zakoupí titul na Switch či PlayStation, abyste mohli hrát společně, mám pro vás dobrou zprávu: zbytečně jste vyhodili peníze. Tato hříčka neumožňuje crossplay, což osobně nechápu.

Zatím neexistuje žádný způsob, jak toxické hráče vyhodit, a teď se divíte, jak mohou být problémem, když ve hře není žádný chat. Opakovaně jsem se setkal s lidmi, kteří místo toho, aby hráli s námi, byli proti nám. Prostě nás práskal, kde jsme, kdo našel jaký předmět atd. Druhý záškodník zase nehrál proto, že byl naštvaný, že nehraje jako nájezdník, a v takových případech by bylo někdy rozumné použít tlačítko nahlásit… jenže ani to tu není.

Můžete si také koupit DRAGON BALL: THE BREAKERS Special Edition a upřímně, s tou mám největší problém. V této edici dostanete nejen plnou hru, ale také dva skiny – Bulma a Oolong –, pózu na vítězství a skin pro vaše vozidlo. Ohledně edice bych neměl takový problém, kdyby nestála 29,99 eur (necelých osm set korun). Hra samotná stojí 19,99 eur (necelých pět set) a představa, že k této částce máte přidat další peníze za edici, která vám vlastně nic moc nedá, je opravdu hrozná.

Rozhodně bych DRAGON BALL: THE BREAKERS doporučil fanouškům série, protože ti titul ocení mnohem více než člověk, který neví, o čem Dragon Ball je. Vývojáři však vzali v úvahu i to, že jejich hříčka nemusí být jen hrou pro znalce univerza. Díky tomu si DRAGON BALL: THE BREAKERS může užít každý, kdo hledá novou zábavnou kooperativní hru, protože tento projekt nevyžaduje znalost série. Pokud máte sedm přátel, co mají rádi Dragon Ball a mohou jít do toho s vámi, máte vyhráno. Akorát absence crossplaye a komunikace mezi hráči bohužel snižuje atraktivitu hry. Tomu nepomáhá ani fakt, že nemáte možnost vyhodit toxické lidi. Zároveň se někomu nemusí líbit, že tento projekt spoléhá na systém gacha.

• můžete hrát za ikonické postavy
  • grafické zpracování
  • kooperace se sedmi přáteli