Smíšený les - desková hra

Smíšený les – hemžení zvířátek v našem lese

20. 5. 2024

Les je magické místo. Plné mihotajících se světel, šumění listů a nikdy neustávajícího hemžení menších i větších živočichů. Obzvlášť kouzelné jsou takové ty typické smíšené lesy našeho podnebí. Ty, co vznikaly po staletí a obsahují od každého typu stromu jen několik kusů. Právě v takovýchto lesích mohou nalézt útočiště nejrůznější živočichové a vytvořit tak funkční ekosystém. Podobný les se budete snažit budovat v nové karetní hře Smíšený les, kterou do češtiny lokalizovalo vydavatelství Blackfire.

Krycí jméno: Kosch

Smíšený les pod původním názvem Forest Shuffle vydalo německé studio Lookout Games. Jejich portfolio tvoří desítky větších i menších euroher. Například slavný německý autor Uwe Rosenberg s tímto studiem spolupracuje velmi často. Lookout Games tak vydali jeho Agricolu, Patchwork, Cavernu a Le Havre, ale také Grand Austria Hotel, Isle of Skye: Jak se náčelník stal králem, Boží zboží nebo Bärenpark od jiných autorů.

Smíšený les je určen pro 2–5 hráčů od 10 let a na jednu herní partii budete potřebovat přibližně 40–60 minut. Vytvořil jej německý autor vystupující pod pseudonymem Kosch. Jde o teprve jeho druhý deskoherní počin, předchozí abstraktní FYFE vyšel v roce 2022. Kromě toho již stihl pro Smíšený les vytvořit i skvělé rozšíření s rostlinami a zvířaty typickými pro alpskou přírodu. Na vizuální stránce Smíšeného lesa spolupracovali dva začínající španělští ilustrátoři, Toni Llobet a Judit Piella.

Zasadit strom, osídlit jej zvířaty

Smíšený les je jedna z těch her, v nichž si chytrým vykládáním karet budete budovat nějaký funkční ekosystém. Nejde o téma kdovíjak inovativní. Přece jen od dob, kdy vyšlo Na křídlech a Parky, se s přírodními hrami roztrhl pytel. A tak máme na trhu hry o mořských (Korál, Aqua) i téměř pouštních (Divoká Serengeti, Velká pětka) ekosystémech, stejně jako tvorech obývajících deštný prales (Rainforest, Divoká Amazonie). Nebo dokonce o evoluci jako takové (Po stopách Darwina, Evoluce: Nový svět).

Co však Smíšený les inovativním činí, je způsob, jakým si svůj lesní ekosystém budete budovat. Ve lese může přebývat mnoho různých živočichů, rostlin i hub. Aby zde však nalezli útočiště, musíte jim k tomu připravit podmínky. Před sebe na stůl si tak nejdříve budete muset vyložit nějaké karty stromů. Zbylé karty zvířat, menších rostlin a hub jsou vždy rozděleny na dvě poloviny, některé horizontálně, jiné vertikálně. Každou kartu vždy částečně podsunete pod již vyloženou kartu stromu a tím si vyberete, která z jejích polovin se stane součástí vašeho lesa. Ta druhá bude již navždy ztracena, protože co jednou do lesa přidáte, toho se již nikdy nezbavíte. Každý strom má navíc jen čtyři pozice (po jedné vlevo, vpravo, nahoře a dole), a jakmile je obsadíte, již u něj žádný organismus útočiště nenajde.

Tento mechanismus dělených karet pro hráče jednoduše, avšak skvěle zajišťuje takové to velmi příjemné napětí, kdy se musíte rozhodnout, které organismy budou váš les obývat, a kterých se vzdáte. Jako bonus je díky němu zajištěna velká variabilita, a přitom nemusí být balíček karet dvojnásobně velký.

Tohle mi dá pět bodů a tohle tři, ale jen pokud…

Máte rádi kombinační karetní hry? Pro mě osobně je právě ta část, při níž se snažím nalézt synergii mezi kartami, tím nejzábavnějším na hrách, jako jsou Mars: Teraformace, Zelená planeta, Na křídlech nebo Gizmos. Smíšený les se u mistrů svého žánru nechal velmi inspirovat. Odnesl si z nich tvoření kombinací karet a… smazal všechen balast okolo. Ta hra je zkrátka esencí kombinačních karetek. A na vás je, aby právě ta vaše kombinace lesních organismů byla ta nejvíc životaschopná.

Každý typ stromů poskytuje nějaké bodovací podmínky. Bříza dá bod jeden, lípa může i tři, pokud nikdo jiný nemá lip více. Kaštany skórují exponenciálně podle počtu vyložených kaštanů. Dub vám může dát i 10 bodů, ale jen tehdy, pokud se vám podaří mít na konci hry vyložený alespoň jeden strom od každého druhu. Jedle vám umožní získat dva body za každý organismus, kterým ji osídlíte. A každý buk vám dá pět bodů, ale jen pokud máte v lese alespoň čtyři duby.

Každý z těch ostatních organismů také tvoří synergii s jinými druhy. Plch chce být na stromě spolu s netopýrem, přičemž netopýři se do vašeho lesa slétnou zadarmo, jen co se v něm objeví komár. Veverce se nelíbí jinde než na dubu, a zajíců se vejde, kolik chcete, na jednu pozici (což se výborně kombinuje s jedlí). Motýlů chcete mít v lese co nejvíce druhů a prase divoké vám dá body jen tehdy, když budete mít v lese i sele. Srnec vám dává body za „svůj“ druh stromu a všem rysům ve hře stačí ve vašem lese jeden srnec, a už bodují. Tak jako v reálném ekosystému, i ve Smíšeném lese všechno souvisí se vším a je jen na vás, jakou cestou se při jeho tvorbě vydáte.

Vlka si zaplatím

Proti vaší kreativitě stojí ve Smíšeném lese hned několik překážek. Kromě omezeného místa v okolí stromů je to i omezený počet karet na ruce. Na stole jich můžete mít vyložených, kolik jen chcete, avšak v ruce nikdy nesmíte mít více než deset karet. Není možné je měnit, a tak jakmile je vaše ruka plná, již si nesmíte žádné karty dobrat. Hra tím elegantně řeší ty hráče, kteří by si nejraději nabrali do ruky celý balíček karet a teprve poté přemýšleli, co s nimi vlastně udělají. Tady jste nuceni se takticky rozhodovat podle aktuální situace. Zároveň je ale limit deseti karet dostatečný na to, abyste je nemuseli všechny hned vykládat, ale alespoň s některými si mohli dovolit čekat. Třeba na krtka, díky kterému jich budete moci vyložit několik v jednom tahu. Nebo jen na vhodnou barvu.

Každá karta má totiž na sobě uvedenou cenu. Jelikož jde o hru čistě karetní, asi jste uhodli, že na vyložení karty budete muset jiné karty ze svojí ruky použít jako platidlo. Každá polovina karty má navíc svoji barvu, symbol stromu, ke kterému patří. Není to ovšem tak, že byste kartu mohli přiřadit jen k danému druhu stromu. Kdepak, použití této ikonky je mnohem geniálnější. Řada karet má totiž na sobě uvedený okamžitý bonus. Na to, abyste jej mohli použít, musí mít všechny karty, jimiž její vyložení zaplatíte, shodnou barvu jako ta vyložená karta. A samozřejmě čím silnější bonus, tím více karet musíte odhodit a tím více taktického plánování od vás bude vyžadováno.

Já ti to tam ale nechci dát!

Na hru svého žánru nabízí Smíšený les až překvapivý prostor pro interakci mezi hráči. Jde o interakci nepřímou, a tak si sice s protihráči nebudete škodit, jejich přítomnost u stolu však pocítíte. Obzvlášť ve dvou lidech se Smíšený les z příjemné a nenáročné zábavy mění často v poměrně pasivně agresivní řež.

Jak je to možné? Každá kartu, kterou použijete coby platidlo, není odhozena, ale je vyložena na mýtinu. Z té si ji později můžete vzít zpět do ruky a máte tak šanci ji znovu použít. Taky si ji však může vzít protihráč. Vy si tak musíte velice dobře rozmyslet, co mu kdy na mýtinu přihrajete a jestli opravdu chcete, aby se dostal k sedmému kaštanu.

Naštěstí karty na mýtině nezůstávají navždy. Jakmile je na konci tahu jakéhokoliv hráče na mýtině více než deset karet, všechny se zahodí. Vy tak máte hned několik způsobů, jak soupeři upřít kartu, která se mu výborně hodí do jeho zvolené synergie. Můžete ji použít sami, ať již vyložením jí samotné, nebo její druhé poloviny. Můžete ji taky vyložit hlavou dolů a tím použít jako malý stromek, který nedává sám o sobě žádné body, ale jde jej osídlit ostatními organismy. Nejzábavnější je však ji použít coby platidlo ve chvíli, kdy to vyčistí mýtinu. Ten výraz neštěstí vepsaný v soupeřově tváři je pak k nezaplacení.

Nějak se mi zdá, že ti motýli moc nebodují

Na zahraničních fórech je zmiňováno, že Smíšený les je naprosto nevybalancovaná hra. Po více než dvou desítkách partií mohu s čistým svědomím říct, že vlastně není. Je v něm ta na první pohled velmi silná strategie kopytníků, vlků a rysů. Kopytníci a vlci totiž bodují za jiné kopytníky nebo za stromy, jež obývají, a klidně i deseti rysům stačí jeden srnec v lese a už vám každý rys dá deset bodů. Ta strategie je silná, ale mohou ji použít všichni hráči u stolu. A pokud ji využít nechcete, stačí, abyste si dávali pozor na to, jaké karty dáváte protihráčům k dispozici. Protože ve finále na jejich úspěchu máte podíl i vy.

Navíc nemohu říct, že by každou partii vyhrál ten, kdo zvolil kopytnickou strategii. Viděla jsem vyhrát hráče s lesem plným ještěrek. Viděla jsem vyhrát hráče s lesem plným hmyzu a malých rostlin. A viděla jsem vyhrát hráče s prázdným lesem, v němž měl jen nějakých dvacet stromů a jinak téměř nic. A i pokud by se vám zdálo, že ta hra opravdu vybalancovaná není, rozšíření některé z těch slabších strategií posiluje.

Během hraní si nikdy nejste zcela jistí, kdy nastane konec. Nejede se totiž na předem určený počet kol, počet vyložených karet na stole nebo nějaký bodový limit. Ve spodní třetině balíčku se nachází tři karty zimy. A jakmile se vytáhne ta třetí, hra okamžitě skončí. Aktivní hráč ani nesmí dokončit svůj tah. A tak je jen na vás, zda se pokusíte hru urychlovat horlivým dobíráním karet, nebo naopak budete brát karty převážně z mýtiny a pracovat s tím, co máte na ruce. Ve hře dvou hráčů si budete moci vybudovat velmi rozsáhlé synergie, zatímco v pěti půjdete spíše po zisku rychlých bodů. Hra je však rychlá a zábavná v jakémkoliv počtu.

To je ale nádhera

Hra rozhodně nepůsobí, jako by pocházela ze stáje studia Lookout Games. Nic proti Bärenparku a Patchworku, ale cenu za nejkrásnější hru bych jim rozhodně neudělila. Jenže Smíšený les je naprosto úchvatný. Je až k nevíře, že ilustrátoři pocházející ze Španělska dokázali tak skvěle zachytit atmosféru lesa typického pro naše podnebí. Všechna ta mihotající se světla a paprsky procházející mezi listy. Všichni ti živočichové, kteří se lesem prohání. Samotná obálka ani nepotřebovala unikátní ilustraci. Jak ta zvířátka a rostliny vidíte na obálce, tak úplně stejně vypadají ve hře. A jakmile se před vámi začne váš les rozrůstat a budou ho osidlovat nejrůznější organismy, neubráníte se, na chvíli se zastavíte a budete se jen kochat a kochat.

Hra se nachází i v příjemně menší krabičce, v níž se nachází jednoduchý, ale funkční papírový insert. Vejdou se do něj bez problémů i karty v obalech. Jediné, co bych produkční stránce vytkla, jsou nálepky na krabici. Chápu, že balit hry do plastu není ekologické. A ačkoliv jsem trochu smutná vždy, když mi doputuje nově koupená hra s ošoupanými rožky, v zájmu zachování planety to respektuji. Jenže zde se tvůrci rozhodli použít nálepky bílé. Ty jsou na krabici vidět i z dálky. A nedají se odlepit. Tedy, dají, samozřejmě, jen drží tak vehementně, že při jejich odlepování jde dolů i potisk.

Smíšený les je nádherně vypadající karetní hra, v níž si budete budovat ten nejlepší ekosystém. Jde o hotové ztělesnění kombinačních karetních her, kromě jejich vykládání zde žádné mechanismy navíc nenajdete. Funguje to ale naprosto skvěle. Hra nabízí mnoho cest k vítězství, vše souvisí se vším a je jen na vás, kterými cestami se vydáte. Možná vám jen ze začátku bude připadat zcela nevybalancovaná, není tomu však tak. Jen ten ekosystém je křehký a snadno zneužitelný. Smíšený les nádherně vypadá, má naučný přesah, velice příjemně plyne a celé to budování a kombinování karet je velice návykové.

• uspokojivý pocit z budování lesního ekosystému
  • překvapivé množství nepřímé interakce
  • inovativní vykládání karet
  • návyková hratelnost
  • nepředvídatelný konec
  • překrásné ilustrace
  • rychlé herní partie
  • naučíte se názvy našich stromů a zvířat
  • nevyvážená síla některých kombinací
  • téměř vždy máte po hře pocit, že byste potřebovali ještě několik kol
  • bílé nálepky na krabici, které při pokusu o sloupnutí ničí krabici
0.0

Cena/výkon

Mozkovar index

Náhoda

Taktika

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.