Xenonauts 2 AR1

Xenonauts 2 – zachraňte Zemi před emzáky z vesmíru

10. 10. 2023

„Kde všichni jsou?“ Tuto otázku položil údajně poprvé Enrico Fermi při schůzce s dalšími fyziky v roce 1950 v Los Alamos. Na tuto otázku se v rámci Xenonauts 2 dá velmi stručně odpovědět „Připravují se na ovládnutí Země!“ Xenonauts 2 je tahová strategie z izometrického pohledu, ve které se budete snažit zachránit Zemi před emzáky z vesmíru.

Xenonauts 2 1

Počátky Xenonauts

První díl Xenonauts vyšel již v roce 2014 s cílem obnovit všechny pozitivní prvky z klasických her tohoto žánru. Z určitého pohledu se jednalo o duchovního nástupce klasické herní série X-COM z konce devadesátých let. Cílem vývojářů bylo dle jejich slov vylepšit grafiku, přidat nový zajímavý obsah, zjednodušit rozhraní a zároveň zachovat všechny klíčové mechanismy původních her. Vzhledem k tomu, že první díl Xenonauts byl hráči velmi kladně přijat, není divu, že se vývojáři rozhodli pro pokračování. Xenonauts 2 jsou momentálně ve fázi předběžného přístupu a stojí za nimi stejné vydavatelské studio jako u prvního dílu, tedy Goldhawk Interactive, vydavatelem hry je společnost Hooded Horse (Old World, Clanfolk, Against the Storm, Empires of the Undergrowth a mnoha dalších).

V Xenonauts 2 se ujmete vedení nadnárodní vojenské organizace, vaším úkolem je eliminovat hrozbu z vesmíru a zachránit Zemi před ovládnutí mimozemšťany. Není to však tak přímočaré, jak se může na první pohled zdát.

Příběh se odehrává v nedávné alternativní historii. Píše se rok 2009, Berlínská zeď stále stojí a studená válka pokračuje. Ve stínu politických intrik a politických stran pracuje tajná organizace, jejímž cílem je shromažďovat informace o hrozbách pro celé lidstvo. V posledních letech a zvláště pak v posledních měsících rapidně přibylo pozorování záhadných neidentifikovatelných létajících objektů, známých jako UFO. V oblastech, kde bylo UFO pozorováno, se nezřídka objevily také neznámé blíže neidentifikovatelné (ne vždy) humanoidní bytosti, záhadné únosy lidí a jiné anomálie. Čím jsou tyto aktivity častější, tím více stoupá mezinárodní napětí a panika na různých kontinentech. Pokud někdo na daná pozorování či anomálie upozorní, většinou beze stopy zmizí nebo je nalezen mrtvý za blíže nevyjasněných okolností.

Základní premisa hry se tedy točí okolo obrany Země před mimozemšťany. Tento základ byl navíc okořeněn o tajemnou frakci Čističů (Cleaners). Tito lidé z nějakého důvodu spolupracují s mimozemšťany, snaží se zakrýt jejich aktivity a „vyčistit“ všechny záznamy i možné svědky těchto událostí.

Xenonauts 2 26

Xenonauts 2 nabídnou boj na více frontách

Při zvolení nové hry se před vámi zobrazí podrobnější nastavení, kde si vybíráte mezi přednastavenými obtížnostmi. Není ani problém si hru nastavit k vlastnímu obrazu. Můžete si zvolit obtížnost umělé inteligence, přesnost nepřátel, viditelnost, počáteční finance a další zajímavé parametry, které budou patrně ještě rozšířeny. Co rozhodně doporučuji zvolit, je tutoriál, který vám může opravdu hodně pomoci a usnadnit pochopení mechanik hry. Xenonauts totiž nejsou jen o tahových soubojích, ale také o budování základny, rozvržení vybavení vašeho týmu a o leteckých soubojích s UFO, které probíhají formou minihry na radaru. Ale postupně.

Velká část hry, respektive příběhu, se točí kolem ničení operujících Čističů, přepadávání jejich kanceláří s cílem ukrást data, zabití regionálních vůdců a VIP cílů za účelem snížit jejich operativní schopnosti. Při dosažení určité procentuální úspěšnosti vašich akcí se může vydat zaútočit na jejich hlavní sídlo. Prvek Čističů, kteří tutlají vše ohledně mimozemšťanů a UFO, je rozhodně skvělý nápad. Není však úplně dotažený do konce, protože Čističi nepředstavují větší hrozbu a jejich akce nemají ani vliv na kontinentální ukazatel paniky, který ovlivňuje pouze výskyt a aktivity UFO na běžných lidech.

Od určitého okamžiku se stává druhá velká část hry „lov“ mimozemšťanů a sestřelování UFO. Výskyty UFO, která se pohybují po globální mapě, se rozhodně nevyplácí opomíjet. Pokud byste mysleli, že budete pouze vysílat své vojáky na pozemní mise a necháte UFO volně poletovat, mimozemšťané budou páchat škody jako únosy lidí, zapalování lesů a další škodolibosti. To se samozřejmě bude odrážet na míře paniky lidí v daném regionu. O těchto událostech jste informováni formou krátkých textových zpráv, které se vám zobrazují ve spodním informačním okně na obrazovce.

UFO, respektive vesmírné koráby, můžete nechat sestřelit svou stíhací letkou bojových letounů. Pokud UFO sestřelíte nad vodou, nemáte z toho žádný užitek. Pokud sestřelíte UFO nad pevninou, máte možnost vyslat svůj pozemní tým, aby zajistil oblast.

Xenonauts 2 29

Tahová strategie z izometrického pohledu, budovatelská strategie, nebo plošinovka na radaru?

Na začátku si vyberete místo pro hlavní základnu, kterou budete poté stavět. Stavba probíhá v klasické mřížkové struktuře a musíte postavit generátor, ubikace, hangáry pro letadla/vrtulníky a případně taky laboratoř nebo třeba radar a raketové silo pro případ, že by se mimozemšťané rozhodli napadnout základnu.

UFO budete moci sestřelit bojovými letouny v celkem příjemné minihře, která spočívá v operaci na radaru. Zde vidíte UFO a vaše letouny. Pomocí myší můžete určovat směr, kterým se letouny mají vydat, případně můžete nařídit úhybné manévry. Ze začátku jsou tyto souboje poměrně jednoduché. V pozdější fázi hry (i když máte své letouny vylepšeny o nové zbraně) se karta obrací a mimozemšťané nasazují lepší létající objekty s větší odolností i palebnou silou.

V případě, že se vám podaří UFO sestřelit nad pevninou, přichází na řadu tahový souboj, při kterém ovládáte z izometrického pohledu své vojáky. Sluší se rozhodně zmínit, že vaše družstvo začíná (když máte dostatek rekrutů) jako plný devítičlenný tým. Není zde tedy klasicky zažitý mustr, že máte malé družstvo, které později rozšiřujete. Mapu můžete samozřejmě otáčet, což vám zajistí určité možnosti pohledu k taktickému vyhodnocení situace. Z většiny pozemních misí si odnesete také těla mimozemšťanů, jejichž výzkumem (a také zkoumáním vybavení a lodí mimozemšťanů) si můžete zpřístupnit lepší vybavení pro vaše vojáky, letouny nebo i základny.

Vaši vojáci mají určitou sadu dovedností, která je dle jejich specializace doplněna o různé zbraně, od brokovnic přes útočné pušky až ke granátometům a kulometům. Na úvod pozemní mise je pak mapa klasicky zastíněná a vy máte volný pohled jen v okolí vašeho výsadkového vrtulníku. Černě zastíněná mapa a „mrtvé úhly“, kam nevidíte, vás nutí prozkoumávat neznámé a jít po tenké hranici možných následků. Na první pohled opuštěný dům, který se zdá být prázdný, se po přiblížení může změnit ve smrtelnou past plnou nepřátel. Jedná se tedy o průzkum mapy v návaznosti na to, kam se vaše jednotky dívají a jaký pokrývají úhel pohledu.

Krytí je základem úspěchu

Během soubojů a celkového přesunu po mapě (při pozemní bitvě) je rozhodně žádoucí využívat krytí a přesně plánovat každý pohyb, abyste co nejlépe využili množství akčních bodů (AP) každého vojáka. Pokud všechny akční body využijete pouze na pohyb, nebudete moci vystřelit ze zbraně. Vše stojí AP, včetně přikrčení, takže jste nuceni myslet na krytí i při průzkumu zdánlivě klidné lokace. Pokud kvůli nedostatku AP nemůžete použít útočnou pušku, můžete vystřelit z pistole, která však nezpůsobuje takové poškození.

Za zmínku rozhodně stojí klasická schopnost „overwatch“. Nejedná se o schopnost, kterou byste museli aktivovat jako v jiných hrách ve snaze pokrýt určité území. Jde o automatickou vlastnost, kterou jednotka vykoná, pokud má v záloze dostatek AP, což platí i pro nepřátelské jednotky.

Při zamíření na nepřítele pak můžete vidět procentuální úspěšnost zásahu, která se odvíjí od zkušeností vašeho vojáka, zbraně, kterou se chystá použít, a také toho, zda je nepřátelská jednotka za krytím, či nikoliv. Nutno zmínit, že krytí můžete zničit třeba granátem. Většina zdí, krytů a objektů je ve hře zničitelná, což je rozhodně příjemný taktický faktor, kterého můžete využít jak vy, tak nepřátelská AI.

Mapy, na kterých budete svádět líté boje, jsou velmi pestré a odpovídají území na planetě. Když tedy sestřelíte UFO nad Sibiří, budete bojovat v zasněžené lokaci, když nad pouští, můžete se těšit na písečnou mapu. Celkově jsou mapy dobře provedené a jejich generování je povedené, co se týče rozvržení budov, automobilů i různých obchůdků. Po čase se vám ale budou zdát mapy lehce povědomé. Co trošku pokulhává, je chování „přátelských jednotek“. Jedná se o civilisty, kteří se nacházejí na některých mapách. Jejich chování někdy opravdu neodpovídá očekávání civilisty, který se ocitne na bojové scéně, kde na jedné straně jsou mimozemšťané a na druhé armáda.

Jednoduchý vizuál, který zaujme

Po grafické stránce je hra poměrně jednoduchá. Nejsou zde žádné high-tech efekty nebo skvělé animace. Tím nechci říct, že by byla snad odpudivá. Jde o příjemnou 3D eleganci, která však jasně odkazuje na svou předlohu a hry ze „staré školy“. Během hraní se mi však stalo, že hra při určitých grafických efektech spadla. Taktéž se to dělo v posledních 10 % hry, před finální fází (která ještě není dokončena), kdy se na satelitním snímku objevilo mnoho UFO. V kombinaci s mými letadly se pak hra začala nejen lehce trhat, ale došlo opět také k pádům do Windows. Ozvučení je příjemné, je zde mnoho efektů a vše doplněno o hudbu, která dokáže navodit fajn atmosféru i přesto, že se opakuje ve smyčce.

Xenonauts 2 je příjemná strategie, která nabízí svižnou hratelnost tahových soubojů. Nutnost budování základny, sledování výskytu UFO na globální mapě a forma následného sestřelení létajících talířů v podobě minihry dokáže zaujmout. Mise, v nichž máte na starosti své vojáky, se neustále vyvíjejí a nutí vás přemýšlet za pochodu a měnit taktiku v každém tahu. Titul táhnou dolů hlavně lehké bugy a pády v určitých situacích. Zároveň se jedná o určitou výzvu, která fanoušky žánru dokáže zaujmout.

• konzistentně se vyvíjející hratelnost
  • svižné souboje
  • možnost zničit většinu objektů na mapě