Čtvrtá děvka – úvodka

Čtvrtá děvka – recenze

25. 4. 2023

Čtvrtá děvka (nenechte se zmást názvem) je mytologické dobrodružství zasazené do současnosti, autorkou románu je americká spisovatelka EV Knight. Díky nakladatelství Golden Dog, které se postaralo o český překlad, si jej můžeme přečíst i v našich končinách. Pokud jste fanoušky knih, rozhodně vám doporučuji podívat se na webové stránky tohoto nakladatelství, protože nám nadělilo knižní pecky jako např. Jiný krajPolské noční můryRytířMěstečko či V rozkvětu.

Obálka:
Edice:
Originální název:
Původní rok vydání:
Rozměry:
Rozměry:
Jazyk:
Cena:

EV Knight
Jiří Arbe Miňovský
Golden Dog
David Hálek
Světový horor
The Fourth Whore
2020
390
104 × 174 mm
brožovaná s chlopněmi
104 × 174 mm
český
399,–
březen 2023
978-80-88067-71-9

Zdroj: Golden Dog

Kdo je EV Knight?

EV Knight je americká autorka hororových a temných fantasy příběhů s drsnými ženami, recenzovaná kniha Čtvrtá děvka je jejím prvním románem. Co mě však na spisovatelce zaujalo nejvíce a co mě také přimělo sáhnout po recenzním článku, jsou její preference. Ráda totiž čerpá inspiraci z mytologie, pohádek a historie. Nemá zábrany, když jde o hrůzy, a nebojí se krvavých scén… což mě rozhodně láká. Právě láska k pohádkám bratří Grimmů ji přivedla k nezměrné fantazii a neutuchajícímu zájmu o morbidní témata. Napsala několik dalších knih, které zatím nebyly přeloženy, ale kdo ví, třeba se toho Golden Dog opět ujme. Jmenovitě jde o publikace Three Days in the Pink Tower (Tři dny v růžové věži), Children of Demeter (Děti Demetery), Dead Eyes (Mrtvé oči) a Partum.

Příběh je zapeklitější, než se může zdát

Kniha Čtvrtá děvka vypráví o dívce jménem Kenzie, která neměla lehké dětství. V sedmi letech se stane svědkem autonehody, při níž zahyne její starší bratr. U jeho těla se náhle objeví tajemný Počmáraný muž v černém a vezme si jeho duši. O šestnáct let později už Kenzie na Počmáraného muže nevěří a snaží se ze všech sil přežít v nebezpečných slumech Detroitu. Události, během nichž hrdinka málem přijde o život, přivedou na svět nebezpečnou a pomstychtivou Lilith, která chce ovládnout svět a zničit boha. Cesty dvou lidí, jež spojila smrt mladého kluka, se musí znovu sjednotit, aby zabránily nejhoršímu scénáři.

Jedná se o velmi zajímavé čtení

Osobně patřím ke čtenářům, co mají rádi akční příběhy. Pokud jsou do děje zakomponovány vulgární nebo sexuální pasáže, jsou to body navíc. To je vlastně jeden z důvodů, proč mě čtení Františka Kotlety tolik baví… existuje i několik dalších faktorů, proč tomu tak je. Co mě udivilo o to víc, byl osobitý styl psaní a vyprávění autorky EV Knight. Ta se totiž mnohem více soustředí na vývoj příběhu a charakterů hlavních hrdinů, což je přesně opak toho, co mě nejčastěji zajímá. Proto mě překvapilo, že po několika stránkách knížky mě děj a atmosféra natolik uchvátily, až jsem úplně zapomněl na čas. Do reality mě vrátila příliš horlivá babička, která mě málem smetla při běhu do autobusu. Raději ani nechci vyjmenovávat, kolik jmen jsem dostal, neboť jsem stál u dveří a četl. Nikdy by člověka nenapadlo, že toto může být nebezpečný koníček, pokud nepočítáme přecházení silnice, ale to většina lidí stejně nečte.

Čtvrtá děvka je protikladem mého stylu, ale to neznamená, že v ní nenaleznete vulgarity nebo sexuální narážky. Nadávky jsou začleněny do hovorového jazyka nebo se objevují v situacích, kdy by člověk sám klel, ovšem používají se jen zřídka. Ohledně sprostých slov neočekávejte stránky plné nadávek. Autorka je využívá pouze tehdy, když někoho pronásleduje nebo když chce dialogu dodat na intenzitě či vážnosti.

Zdroj: Golden Dog

Právě hojnost nadávek a jejich používání je podle mě důvodem, proč jsem byl schopen se do knihy tolik začíst. Jako každý, i já tato slova občas používám. Právě díky tomu se do situace dokážete lépe vžít, a dokonce zvážit, zda byste reagovali tak, či onak. Celkově mi komunikace mezi hlavními postavami přišla mnohem lidštější než v jiných knižních příbězích.Jsou zde i erotické pasáže, ty však nezabírají podstatnou část příběhu. Pokud nejste příznivci sexuálních scén v knihách, nezoufejte. Název knihy Čtvrtá děvka může vzbuzovat dojem, že se jedná o pornografickou publikaci, ale není tomu tak. Tyto části jsou omezeny na nezbytné množství. Jak jsem zmiňoval na začátku článku, zde jde o pomstu doslova biblických rozměrů.

Knížka je čtivá, nicméně něco tomu chybí

Čtvrtá děvka je zajímavá kniha, která se čte velmi snadno. Autorka EV Knight nepoužívá komplikovaná slovíčka. Díky tomu je text velmi plynulý, takže se nemusíte u každého slova pozastavovat se slovníkem v ruce. Do jisté míry za to jistě může překlad do češtiny, jehož se zhostil pan David Hálek. Celý děj má mytologický námět zasazený do naší doby. To samo o sobě funguje znamenitě a temná atmosféra, kterou Lilith spolu s ostatními bytostmi přináší, je dobře realizovaná. Co mě trochu zklamalo, je monotónní napětí. Příběh od prvních stránek, poté, co se seznámíte s bájnou Lilith a dozvídáte se, o co tu jde, začíná ztrácet spád. Každý čtenář je jiný, a proto v knihách hledáme různé věci. Osobně bych se u knihy chtěl více bát o postavu, prožívat s ní všechny její starosti a útrapy. Při akčních scénách bych chtěl, aby dění bylo cítit na samotných stránkách, zkrátka propojit se s hlavními postavami.

Chápu, že to nyní může být v rozporu s větou o atmosféře, která zde podle mého názoru funguje dobře. Atmosféra nám ukazuje nejrůznější stránky lidí, ale především ty ošklivé a negativní. Zároveň stvoření spojená s mytologickou částí a otázky o Bohu a jeho vlivu na všelijaké věci fungují jako celek. Můžeme do toho zahrnout i život Kenzie, která se snaží přežít, ať už pomocí svého těla, nebo krádeží. Všechny jednotlivé složky do sebe skvěle zapadají.

Krása knih spočívá v tom, že si člověk hraje se svými myšlenkami. V hlavě si představuje různé scénáře a události, ať už jde o postavy, akční scény, nebo třeba erotické výjevy. Tím chci říct, že v knize Čtvrtá děvka je jedno, jestli se nacházíte v bojové, klidné, nebo erotické situaci, protože mi přišlo, že je všechno napsané stejně, bez rozdílných emocí.

Plus si samozřejmě zaslouží do očí bijící obálka knihy, na níž z jedné poloviny najdete krásnou nahou ženu a z druhé se vás bude křenit seschlý smrťák. Opět musím připomenout, že Čtvrtá děvka vyloženě není eroticky nabouchaný příběh, přestože na titulní straně spatříte odhalená ženská ňadra. Mnoho dalších recenzí knih naleznete zde.

Čtvrtá děvka je i přes problémy s dynamikou textu výborná kniha, ke které se určitě vrátím. Román se skvěle čte a dokáže vás vtáhnout do děje. Výhodou je i to, že autorka nepoužívá složitá slova, proto můžete číst plynule, aniž byste se pozastavovali a zjišťovali, co které slovo znamená. Vulgarismy a sexuální pasáže nejsou dovedeny do extrému a jsou do textu zapracovány dobrým způsobem. Osobně doufám, že české nakladatelství Golden Dog zajistí překlad dalších publikací této autorky.

• autorčin osobitý vypravěčský styl
  • nejsou zde žádná složitá slova ani věty
  • ve vyprávění je patrná chemie mezi postavami