Juro Janosik - Cover

Juro Jánošík – slovenský lidový hrdina opět v kurzu

12. 11. 2021
Zdroj náhledu: blackdeergames

Konečně zajímavá a chytlavá slovenská hra od vydavatele Black Deer Games, kterého reprezentuje vývojář Petr Jurkovský. Hra Juro Jánošík nás přenáší do období slovenských lidových pověstí a my se na ni společně podrobněji podíváme v této recenzi.

3D svět zbojníka Ďura

Vítejte ve 3D hře s minimalistickými RPG prvky, která se konceptuálně drží novověké romantické pověsti o Jurajovi Jánošíkovi. Tento směr samozřejmě udržuje i samotný příběh hry. Komplexnější zápletku nebo propracovanost v něm ale nehledejme, protože hra v každém jejím bodě směřuje striktně k co největší jednoduchosti. Rozhodně jí to neubírá na vkusu nebo hratelnosti. Hlavní charakter Juraj je legendární slovenský zbojník, vůdce zbojnické družiny, který bohatým bral a chudým dával. Přesně tohoto konceptu se držíme i ve hře. V úvodě jsme zasvěceni do příběhu, který nám načrtne část zbojníkova života. Následně se objevíme na mapě Slovenska, kde vidíme různé hrady a zámky, které se nám budou postupně odemykat podle našeho progresu. My tak postupně můžeme obdivovat bohatou slovenskou hradní historii. Zasazení historickou postavy z období Královského Uherska do mapy současné Evropy nám, některým „dějepisofilům“, vykouzlilo úsměv na tváři. Na druhou stranu, možnost běhat jako Juraj Jánošík na území dnešního Slovenska v jednoduchém, ale krásném grafickém prostředí nám pohladila srdce.

Co mám v hře vlastně dělat?

To je poměrně jednoduché. Různé levely tu představují hrady, které musíme dobýt. Nepředstavujme si to ale ve špatném slova smyslu. Nemáme žádnou armádu, doprovází nás pouze valaška, pistole a naše šikovnost. Hlavním úkolem je dostat se přes různé logické překážky a také přes strážné směrem z podhradí až k hradu. Během celé cesty na nás čekají různé výzvy a na jejím konci bohaté zámecké pokladnice. Při našich toulkách přes hrady a zámky nesmíme zapomenout nakouknout do temnice, ve které na nás čekají naši parťáci ze zbojnické družiny. Pokud se nám tedy podaří přeskákat všechny překážky, mnohokrát se neutopit a vyrabovat plné hradní pokladnice, vracíme se zpět do podhradí, respektive do vesnice. Zde obšťastníme místní utlačované dukáty. Všechnu nadbytečnou kořist, která nám zůstala, uložíme do našich zbojnických osad, stejně jako do našich osvobozených zbojníků. Princip a systém hry je v podstatě v každém levelu (hradě) stejný.

Pěkná příroda, ty lesy… ale ta pekelná voda!!?

Grafické zpracování hry se nese ve velmi jednoduchém, avšak stylovém duchu. Detaily nejsou propracované do nejmenšího pixelu, avšak hře to na kráse neubírá. Jednoduché textury vytvářejí vkusné lokality a herní prostředí na nás působí poměrně živě. Ovladatelnost je přiměřená možnostem klávesnice, a proto při několika (hlavně vodních) překážkách máme co dělat, abychom udrželi nervy na uzdě. Juro Jánošík na začátku nabízí různý výběr obtížností (lehká, střední a těžká) a při té nejtěžší z nich dá hra nervovému systému dost zabrat. Na Slováky čeká k slovenskému rozhraní i slovenský dabing, na který se ve hrách často zapomíná. Juro Jánošík a Petr Jurkovský však v tomto případě téměř na nikoho nezapomněli a nabízejí přes 20 různých jazykových rozhraní. Slovenské srdce také zahřeje už zmíněný, poměrně vtipný slovenský dabing, který chce rozhodně rozšířit. Zapracovat by podle nás chtělo i na samotných hradních lokalitách, kde by mapy mohly být ještě více podobné reálným historickým místům. To by hře přidalo více na edukativním duchu.

Krutý to svět, leč my krutí nebudeme…

Během hraní za Jura Jánošíka nedokážeme ve hře vzít život. Jsme vůči krutým pandurům milostiví, proto souboje s nimi končí jen jejich omráčením a následným spoutáním. Hra se teda snaží zabránit násilnostem. Všimli jsme si i drobnější chyby, že pokud Jánošík leží poražený po souboji, ve kterém jsme neuspěli, stále dokážeme v omráčení vyskočit. Toto jsou však ty nejmenší detaily, které samotnou hru velmi neovlivňují. Podstatnější změnu bychom uvítali po dohrání hry a prosíme herní vydavatelství, aby svět zůstal otevřený i po pasáži Keď ste si ma upiekli, tak si ma aj zjedzte. Hra jako celek působí příjemným dojmem – doporučujeme ji sice spíše mladšímu publiku, avšak i starší hráči si přijdou na své. Další méně podstatný nedostatek, který připisujeme předběžnému přístupu, je, že achievementy na Steamu nefungují správně, a dokonce v době psaní recenze není možné získat všechny z nich. Bohužel, kromě singleplayeru ve hře další možnosti nenacházíme a rozhodně doufáme, že jednočlenné vydavatelství Black Deer Games nějak hru minimálně rozšíří a možná zváží i její pokračování.

Rozhodně smekáme klobouk, bravo!

Juro Jánošík je slovenská hra, které nechybějí prvky RPG, akce, skákačky či dobrodružství. Slovenské prostředí, rozhraní i dabing jsou příjemnou herní změnou, kterou hráči (nejen) zpod Tater rádi uvítají. Minimální brutalita, historické lokality, vkusná grafika, slovenské tradice, zapojování logiky a uvažování – toto jsou všechny faktory, které rozhodně říkají rázné ano koupi této hry.

• slovenská hra
  • znaky slovenského folklóru
  • příjemné prostředí
  • vtipný dabing
  • minimální, až žádná brutalita
  • množství jazykových rozhraní
  • slabší historická propracovanost
  • nefungující achievementy
  • poměrně často stejné, opakující se překážky
  • Datum vydání 25.10.2021
  • 0.0

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.