Steam Next Fest - náhled

Steam Next Fest únor 2024 - nejzajímavější tituly

9. 2. 2024
 

Máme zde znovu všemi milovaný festival demoverzí na Steamu, a to Next Fest. Ten probíhá již od pondělí 5. února až do neděle 11 února. Jak je v naší redakci zvykem, opět jsme spojili naše síly dohromady, abychom vám mohli v tomto rozsáhlejším článku doporučit různé demoverze, které nás zaujaly. Jelikož každý jeden redaktor má jiné preference, co se týče žánrů, náš výběr je vcelku rozsáhlý a rozmanitý. Proto si zde i vy jakožto čtenáři určitě najdete nějaké to demo dle vašeho gusta.

Petra Svobodová    

Cabernet / Party for Introverts

Horor je žánr, v němž nejzajímavější projekty vznikají většinou od menších studií a tvůrců. Nejinak je tomu i u prvního oficiálního dema od vývojářů z Party for Introverts. Pokud jste fanoušci upírů a vizuálních novel, neměl by vám tento titul uniknout. Demo vám ukazuje příběh nově zrozené upírky Elizavet „Lízy“, který je zasazen do východní Evropy koncem devatenáctého století. V demu si můžete prozatím vyzkoušet některé schopnosti, jež Líza ovládá (například proměnu v netopýra či ovládání mysli), a vše se odvíjí od jejího morálního rozpoložení. Zachováte si svou lidskost, nebo se stanete postrachem noci? Pozor, chuť tohoto Cabernetu není pro slabé povahy, neboť titul prozkoumává vážná témata, jako jsou korupce, alkoholismus nebo sociální konflikty.

Sanatorium – A Mental Asylum / Zeitglas

Malé vývojářské studio Zeitglas sídlící v Zürichu přináší zajímavý pohlcující simulátor z prostředí sanatoria pro mentálně postižené, jehož děj je zasazen do roku 1923. Vaším úkolem v této hře je infiltrovat se do psychiatrické léčebny Castle Woods, abyste odhalili tajemství ukrývající se za těmito zdmi. Připravte se bojovat se svými morálními rozhodnutími i očekáváními společnosti. U vaší práce však postupujte obezřetně, aby vaši nadřízení nezjistili, že jste ve skutečnosti jen podvodník. Hra je založena na kartách, díky nimž diagnostikujete a léčíte pacienty. Každý pacient má skryté a viditelné symptomy. Vy se buď můžete držet striktně příručky, nebo naopak můžete vyzkoušet nové experimentální způsoby léčby.

Indika / Odd Meter

Titul Indika vás vezme na cestu surrealistickou krajinou alternativního Ruska koncem devatenáctého století. Demoverze titulu vám ukáže část společné cesty mladé jeptišky a vězně Ilji, který míří do Spatova. Jádrem děje je fascinující vyprávění zaměřené na napínavý střet mezi Indikou a samotným ďáblem, jenž jí dělá nechtěného společníka. Během hry jsem si užila jak temné téma zpochybňování katolicismu, tak i humor v podobě ďáblových posměšků. Titul je divokou směsicí komedie a tragédie, která překvapivě funguje a dělá hru osobitou a postavu jeptišky sympatickou. Rozhodně si tento titul nenechte ujít.

Pacific Drive/ Ironwood Studios

V demoverzi titulu Pacific Drive se projíždíte lesem, užíváte si sluníčko a hudbu z rádia, dokud se klasicky něco nepokazí. Vjedete totiž do uzavřené oblasti Olympic, kde vás vtáhne do sebe jakási anomálie. Probudíte se na druhé straně této pekelné zóny s radioaktivními místy. Musíte sehnat auto, jež budete moci později vylepšovat a opravovat, abyste se mohli lépe pohybovat zrádnou krajinou a sbírat další nové zdroje. Hra má velmi pěkné vizuální zpracování a libozvučné písničky od Wilberta Rogeta II, jenž stojí za skladbami do her jako Mortal Kombat 11, Call of Duty: WWII nebo Lara Croft and the Temple of Osiris.

Miroslav Libicher    

Rising Sun - Iron Aces / Moebius One Games

Nepodařilo se mi dohledat informaci, kolik má argentinské studio Moebius One Games členů, ale nepřekvapilo by mě, kdyby jej tvořil jediný vývojář. Střílečku Rising Sun - Iron Aces už vyvíjí mnoho let a vzhledem ke kvalitám hry budí smutek zatím dost podměrečný marketing. Alespoň soudě dle profilů vývojářské společnosti na sociálních sítí, které zejí prázdnotou. Rising Sun přitom v novém demu působí velmi kompetentně. Ačkoli je hra namluvená v japonštině a využívá anime prvky, svými mechanikami je bližší klidnějším a přístupnějším evropským shmupům. Možná úplně nejpodobnější je české střílečce Cloud Cutter. S ní však sdílí i poněkud problematické zobrazení perspektivy dané vertikálním scrollováním na širokoúhlé obrazovce. Jestli to bude velký problém, bychom se měli dozvědět brzy. Vydání hry je naplánované již na první kvartál tohoto roku.

CYGNI: All Guns Blazing / KeelWorks

Tuto ambiciózní střílečku vyvíjí britská společnost KeelWorks, která má ve svém portfoliu i filmové triky či předrenderované cutscény. Není tedy divu, že se CYGNI může pochlubit vynikající moderní grafikou. Slibně však vypadají také herní mechaniky, které se snaží o syntézu adrenalinového shmupu v japonském stylu a twin-stick shooteru. Díky tomu má hra nebývale komplexní a přitom intuitivní ovládání. Zároveň poskytuje mnoho způsobů, jak se vypořádat s konkrétními výzvami – lze například přesouvat energii mezi štíty a zbraněmi, používat naváděné projektily nebo mířit nezávisle na pohybu raketky. Určitým znakem kvality by mohla být i skutečnost, že si hru vzalo pod svá křídla vydavatelství Konami. To má totiž na kontě celou plejádu legendárních shmupů.  

Mullet Mad Jack / HAMMER95

Mullet Mad Jack je další z mnoha her, které vycházejí z přepjatě karikované estetiky 80. let. Inspirační zdroje přitom tvoří hlavně dobové anime a americká videokultura. Anime se sice v USA dočkalo mainstreamové pozornosti až o dekádu později, ale s tím si netřeba dělat starosti. Hlavní je, že po výtvarné stránce působí Mullet Mad Jack překvapivě atraktivně a originálně. Hratelnost je postavená na zběsilém tempu a roguelike prvcích. Hráč musí projít krátkými úrovněmi v šibeničním limitu, přičemž za zabíjení nepřátel získává drobný časový bonus. Jednotlivé levely jsou si vzájemně dost podobné a hráč téměř pořád prostě jen běží dopředu, což brzy přináší určitou únavu. Podobně koncipovaná hra Anger Foot, která by měla vyjít již tento rok, v tomto směru působí přece jen o něco zajímavěji. I tak ovšem Mullet Mad Jack stojí za vyzkoušení.

Farcaster / Int10h Studio

Farcaster je kolejnicová střílečka pro virtuální realitu se stylizovanou grafikou. Samotný pohyb prostředím je pomalý, takže ani citlivější jedinci by neměli mít problém s kinetózou. Budou se však muset dost ohánět, aby stihli postřílet všechny nepřátele a vyhnout se jejich projektilům. Je samozřejmě otázkou, jak se vývojářům podaří zabránit, aby hra neupadala do stereotypu. Hratelná ukázka však rozhodně zanechává pozitivní dojem. Farcaster by měl vyjít někdy v průběhu tohoto roku.

Jan Pinc    

Chicken Police: Into The HIVE! / The Wild Gentlemen

Pokračování hry Chicken Police – Paint it RED! nás znovu zavede do města Clawville, kde žijí nejrůznější druhy lidí se zvířecími hlavami. Kohoutí detektivy Sonnyho a Martyho tentokrát kontaktuje jakási vdova, aby vyšetřili zmizení jejího manžela. Stopy však vedou do Úlu, zločinem prolezlého hmyzího ghetta. Celkem předvídatelně tak jeden malý případ vede k rozkrytí něčeho mnohem většího a nebezpečnějšího, což by mohlo mít následky pro celé město – a k tomu si ještě jako správní hrdinové detektivky potáhnete i své osobní problémy.

Víceméně jde o takové Zootropolis zkřížené s Disco Elysiem, a to vše zabalené do noirové point-and-click adventury, ale první díl má na Steamu celkem úspěch, takže vývojáři zřejmě něco udělali dobře. Této stylizaci napomáhá jazzový soundtrack, dialogy jako z šestákového románu a kvalitní dabing. V závislosti na své momentální náladě také můžete kdykoliv přepínat mezi černobílým a barevným filtrem.

Datum vydání Chicken Police: Into The HIVE! prozatím neznáme.

Summerhouse / Friedemann

Zájem o útulnou skandinávskou estetiku zatím nepřestává, a tak po Townscaperu nebo Cloud Gardens (jejichž autor Tomas van den Berg tu koneckonců má zmínku v poděkování) přichází další relaxační titul. Summerhouse vám nabídne jednu z předvytvořených krajinek, v níž si následně postavíte své malé pixelované dioráma. Začněte tak zdmi a střechou, přidejte dveře s pár okny a pak se můžete vrhnout na dekorace. Různých detailů fasády, pouličních ozdob nebo přírodních kulis tu máte dostatek. I když žádné herní cíle ve stylu sbírání bodů či plnění úkolů nedostanete, můžete si stavěním různých kombinací odemknout nové prvky. Nebojte se proto trochu experimentovat.

Summerhouse by dle vývojáře měl vyjít 8. března 2024.

Spirit City: Lofi Sessions / Mooncube Games

V útulném prostředí pak ještě chvíli zůstaneme, neboť třetí představený titul se jím vyznačuje také. Spirit City: Lofi Sessions je o něco zábavnější obdobou všech těch nekonečných smyček studijní lo-fi hudby, které YouTube tak rádo pravidelně nabízí. Stačí si tu tedy vytvořit vlastního avatara a spolu s ním i kulisu, abyste si ji nechali běžet na pozadí. Přizpůsobíte si postavu, nastavíte počasí/osvětlení, zapnete hudbu s případnými dalšími efekty, například deštěm, a můžete spolu se svým avatarem začít studovat. K tomu vám pomůže vestavěný časovač se seznamem úkolů, bohatě zásobený playlist a další herní prvky – plná verze slibuje také přizpůsobení místnosti, získávání XP a postupné odemykání předmětů. Pokud holdujete podobným studijním pomůckám a toužíte po něčem trochu interaktivnějším, tady si můžete přijít na své.

Spirit City: Lofi Sessions vyjde 8. dubna 2024.

Adéla Pfefrová    

Serum / Game Island

Survivalový titul Serum, který byl oznámen již v červenci minulého roku, je zcela první hrou vývojářského studia Game Island. Vžijete se zde do role testera, avšak ne toho softwarového či herního, nýbrž testera zeleně zářícího séra. Vaše práce se již měla blížit do zdárného konce, ale poslední operace se nevydařila. Zůstáváte tak na tomto neznámém místě naprosto sami a vaším jediným společníkem je muž jménem Richard, s nímž komunikujete přes vysílačku. Sérum vás chrání proti plísni, jíž je celý tento herní svět infikován. Musíte si jej tedy pravidelně vstřikovat do svého těla, abyste byli imunní. Demo nám ukazuje něco málo z herního světa i craftingu a celkově nám představuje různé funkce hry, kterých rozhodně není málo. Serum by mělo vyjít již v druhém čtvrtletí tohoto roku.

Supermarket Simulator / Nokta Games

To bych nebyla já, kdybych nevyzkoušela taky nějaký ten jednoduchý, ale zato docela zábavný simulátor. Umožnili mi to vývojáři ze studia Nokta Games, kteří na Next Fest vypustili demo svého prvního nadcházejícího titulu, a to Supermarket Simulator. Myslím si, že hned samotný název vám dá jasně najevo, o co v titulu půjde. Ano, hádáte správně, stanete se majitelem supermarketu – no není to sen? Vaším úkolem je tedy vždy dokoupit zásoby, hezky je vyskládat do regálu a nakonec nacenit. Mezitím, jak váš supermarket roste, si můžete kupovat licence na více produktů, nové regály či rozšiřovat prostory. Titul je na mé poměry možná až příliš jednoduchý, avšak přece jen se jedná pouze o demo a mnoho toho bude ještě představeno v plné verzi.

Nikola Erlebachová    

Crypt Custodian / Kyle Thompson

Jste roztomilý kocourek, máte milující páníčky a jednoho večera nečekaně zemřete po srážce s autem. Pokud lidé po smrti putují do nebe nebo do pekla, jak je to s kočkami? Pluto právě zemřel a ocitl se v posmrtném paláci, jehož strážce jej místo vytouženého klidu poslal uklízet pole vyhnanství hemžící se nestvůrami. Naštěstí máte po ruce věrné koště, s jehož pomocí hravě uchráníte svůj vlastní kožich před všemi zlými duchy. Crypt Custodian je rozkošná akční metroidvania protkaná hádankami i epickými bitvami s bossy na pozadí úchvatného světa zesnulých. Hra by měla vyjít ještě někdy během tohoto kalendářního roku na PC.

Copycat / Spoonful Of Wonder

Pouto mezi člověkem a zvířetem je něco, co nelze jen tak snadno nahradit. V případě nezávislé adventury Copycat se dvě zlomená srdce pokusí najít si k sobě cestu. Dawn jakožto zhrzená kočička z útulku a Olive, postarší dáma toužící své osamělé chvíle s někým sdílet. Když už si Dawn konečně zvykne na život v domácnosti, začne znovu věřit lidem a přestane plánovat útěk do volné přírody, její místo nahradí napodobenina a Dawn vyžene z jejího domova. Pro australské studio Spoonful Of Wonder je Copycat debutovým titulem, na kterém pracuje tříčlenný tým. Hry bychom se měli dočkat na PC v dosud nespecifikovaném termínu vydání.

Patrik Klicman    

Awaken – Astral Blade / Dark Pigeon Games

Po velmi příjemném překvapení v podobě Prince of Persia: The Lost Crown asi nikoho nepřekvapí, že jsem se do plošinovek ponořil jako snad nikdy ve svém životě. V momentálním Next Game Festu jsem tak zvolil jako první hru Awaken – Astral Blade. Hlavní hrdinkou počinu je Tania, která se snaží odhalit svůj původ a najít svůj osud. Musí projít přes hromady neuvěřitelných cyberpunkových nepřátel, které zničí svým mečem. Velmi krásná a působivá 2.5D grafika, nádherná komba a skvostné efekty hru zdobí snad ve všech myslitelných superlativech. Kde je tedy problém, ptáte se? Je samozřejmě v ovládání. Na klávesnici je nemožné si užít byť jen pět vteřin a bohužel, nemáte šanci si hratelnost jakkoliv upravit, aby vám dávala větší smysl. Připravte si tak ovladač. Jakmile jej ale máte, zažijete jedno skvělé dobrodružství.

Knights and Guns / Baltoro Games

Rytíři? Moderní mega zbraně? Příběh o pomstě s nádhernou pohádkovou grafikou? Ale no tak, ty jeden klučičáku, pojď ke mně! Knights and Guns jsou naprosto pohodovou střílečkou, kde se svým rytířem zabíjíte hromady a hromady příšerek, které na něj útočí. Momentálně je bohužel dostupná jen kampaň a ta obsahuje pouze pár misí, přesto mohu říct, že to pro mě byl naprosto prvotřídní zážitek. Navíc vás titul ihned upozorní, že je nutné, abyste pro ten nejlepší prožitek měli od začátku ovladač. Já ho naštěstí mám a mohl jsem si tuto roztomilou magickou 2D řežbu užít. Pro fanoušky animáků se tak bude jednat o naprostou povinnost.

Pavol Kunca    

Train Valley World / Flazm

Při výběru demoverzí mi hned jako první padla do oka hra, kterou už dlouhodobě očekávám. Po jednoduché hře Train Valley a lépe zpracované i optimalizované Train Valley 2 přichází v pořadí třetí verze vláčkové hry Train Valley World. V Train Valley 2 jsem strávil několik stovek hodín, a proto mě další pokračování této nezávislé minisérie samozřejmě zajímá. Train Valley World se pyšní lepším grafickým zpracováním a jinými principy mechaniky, ale podstata hry zůstává stejná – přesunout včas zboží nebo lidi z místa A na místo B. Bohužel se tady z pozitiv dostanu více k negativům. Opravdu nerozumím, proč se musí změnit mechanika, která funguje. I když se jedná o demoverzi, hrozně mi chyběly klávesové zkratky a zažité příjemné fungující mechaniky. Jako příklad uvádím pokládání kolejnic, budování stanic a podobně. Demoverze nepřinesla nic závratně nového ani nic, co by hravě zvládlo překonat Train Valley 2. Nejsem si úplně jistý, jak se změnilo vývojářské pozadí, protože za vývojáře nejsou jmenovaní jednotlivci, jako to bylo v předchozích dílech, ale vývojářské studio Flazm. Je mi líto, že se moje oblíbená série neposunula o výraznější krok vpřed, ale každopádně jde jenom o demoverzi a budu vývojářům držet palce, aby se jim posun v plné verzi povedl.

Toy Shire / Bluespy Studios

Mezi příjemné a jednoduché hry pro mě jednoznačně patří i ty z žánru tower defense. Podobných her je opravdu velké množství a vymyslet originální prvky není až tak jednoduché. Vývojářům Bluespy Studios se ale povedlo uchopit tento žánr z hodně výjimečného konce. Toy Shire je postavena na dětské představivosti a vaší hlavní postavou je malý kluk hrající se se svými vojáčky. Demoverze ukazuje milé interakce dítěte s jeho okolím a představuje klasický systém boje ve stylu tower defense. Příjemné animace na mě působily hodně nostalgicky a interaktivně mě přenesly o několik let nazpátek do mého dětského pokoje. Hra je rozdělena do kapitol a ty nám představují domácnost, ve které klučina žije, jeho blízké a hlavně širokou sbírku jeho hraček. Kdo z vás pamatuje na časy, kdy Toy Story patřilo mezi nejpopulárnější pohádky své doby, a má rád hry žánru tower defense, touto verzí určitě nepohrdne. Jelikož já se do průniku zmíněných skupin počítám taky, dávám nejvyšší možné hodnocení tlačítkem na Steamu – „přidat do seznamu přání“. Rozhodně se těším na plnou verzi.

Zdeněk Samec    

Stormgate / Frost Giant Studios

Stormgate je nová RTS od lidí, kteří pracovali na StarCraftu a WarCraftu. Hned co hru spustíte, je vidět silná inspirace těmito tituly, nicméně jsou tu také prvky MOBA. Stormgate v demoverzi nabízí dva režimy, a to kompetitivní 1v1 (s živým hráčem) a kooperativní PvE pro tři hráče; dále je možnost vytvořit si vlastní lobby proti hráčům či proti AI. Příběhovou kampaň hrát zatím nelze.

Kompetitivní režim připomíná klasický StarCraft střihnutý s WarCraftem, nemáte tu ale hrdinu, zatímco v co-opu začínáte s jedním hrdinou. Na výběr máte v obou režimech mezi dvěma frakcemi (dříve jsme tomu říkali „rasy“), jedna jsou lidé připomínající Terrany a druhá démoni, připomínající Zergy. Třetí frakce prozatím zůstává tajemstvím.

Jelikož kompetitivní režim mi ve StarCraftu nikdy nešel, strávil jsem delší dobu v kooperaci, a je třeba říct, že s režimem co-op ve StarCraftu II se dosti podobá. K dispozici je zatím jen jedna mapa, přičemž vaším hlavním cílem je zničit nepřátelskou základnu. Jenže po čase se objevují konvoje, a pokud jim nezabráníte dostat se do cíle, bude vás to stát zdraví vašich vlastních budov. Když vám takhle proklouznou mezi prsty konvoje tři, máte po základně. Stejně jako v RTS od Blizzardu se tu nachází možnost expandovat ekonomii stavěním nových základen, limit jednotek si zvyšujete stavěním „supply depotů“… na mapě jsou navíc rozmístěná stanoviště s moby, připomínající WarCraft III, a každé stanoviště vám poskytne nějaký bonus.

Grafické zpracování je stylizované, připomíná Overwatch, ovšem výhrady mám k technickému stavu. Hra sice běží na Unreal Engine 5, ale ani na silném stroji není výkon valný, a pokud se na obrazovku dostane větší množství jednotek, klesá framerate. Na druhou stranu se zdá na nízké detaily hra celkem hratelná i na integrované grafice notebooku. Snad autoři do vydání ještě zapracují na optimalizaci.

 Stormgate má vyjít v režimu Early Access ještě tento rok; datum plného vydání zatím není známo.

Adéla Pfefrová

Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.

Nikola Erlebachová

Indie a RPG hry jsou její slabostí a rozhodně se tím netají. Jako prcek nakoukla do pootevřených dveří herního světa díky Mariovi na starých žlutých kazetách. Dovnitř ji úplně vtáhla až její druhá polovička a od té doby si svět bez her neumí představit. Umělecká duše, která nevyhledává jen nejnovější kousky, ale občas sáhne také pro starší tituly, nejlépe s pořádným metalovým soundtrackem.

Miroslav Libicher

S videohrami má zkušenosti už více než čtvrt století. Začínal u klasik pro DOS a arkádových automatů na poutích. Ačkoli se dlouho vyhýbal konzolím, preferuje spíše akčnější druhy her a příliš si nerozumí s multiplayerovými a kompetitivními tituly. Zajímá ho herní historie v různých světových regionech. Na hry přitom nahlíží především jako na kulturní artefakty, jejichž hlavním cílem je poskytovat hráčům nové zkušenosti a vyvolávat emoce.

Pavol Kunca

Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.

Petra Svobodová

Ke hraní se dostala jako malá, když s tatínkem hráli na TV konzoli Maria a tanky. Na střední začala hrát s nejlepší kamarádkou wowko a už u hraní zůstala. Nejoblíbenější herní sérií je Dragon Age (dohraná snad milionkrát). Převážně hraje hororovky a příběhové hry. Ráda si přečte dobrou knihu, sleduje horory a miluje kávu.

Jan Pinc

Korektor, kterého občas políbí múza. Jeho specialitou jsou hry příliš staré, nudné, obskurní nebo bizarní na to, aby kohokoliv zajímaly. Je vášnivým lovcem achievementů a rád vše dohrává na 100 %. Zbožňuje české lokalizace, alespoň tedy ty povedené. Po nocích stále ještě oplakává Adobe Flash Player a svoje stařičké PSP.

Zdeněk Samec

Zdeněk rád hrál hry už od dětství. Na gymnáziu spolu se spolužáky vytvářel vlastní hry v GameMakeru. Po menší přestávce se ke hraní vrátil a teď je to jeho hlavní koníček. Jeho vášní jsou hlavně AAA hry s propracovanou grafikou. Rád se vrací i ke starším hrám. Za nejlepší hru všech dob považuje sérii Half-Life, má slabost i pro hry od Blizzardu. V GP by rád pokrýval hardwarovou sekci a přispíval recenzemi a úvahami. Jeho zájmem je i zvláště západní filosofie, klasická řečtina a latina, které studoval na Filozofické fakultě UK.

Patrik Klicman

Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.